Al weer 2 weken in Pohsanten - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Kim Kooman - WaarBenJij.nu Al weer 2 weken in Pohsanten - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Kim Kooman - WaarBenJij.nu

Al weer 2 weken in Pohsanten

Blijf op de hoogte en volg Kim

09 Maart 2014 | Indonesië, Denpasar

Hoi allemaal,
Weer een updatet vanuit Pohsanten. Ondertussen ben ik ook al weer een jaartje ouder geworden. Ik wil iedereen bedanken die mij via deze weg heeft gefeliciteerd. Erg leuk om te lezen.
Maar maandag zijn we dan met de activiteiten begonnen. Ik hoefde zoals ik dacht nog niet mee te draaien om half 5. Ik probeer er voor half 8 uit te zijn zodat ik daarna kan helpen. Het lukt niet elke dag want soms slaap ik ’s nachts niet echt lekker.
Maandag was het eerste activiteit krantenmepper. Dit was een kennismakingspel die ze bij elke stagiaire doen. Om zo de namen van de kinderen te onthouden en ze natuurlijk ook allemaal goed te kunnen uitspreken. Want ze heten niet zoals thuis allemaal jan klaas en kees. Maar zijn wat moeilijkere namen bij. Dat was erg leuk maar ook erg warm die dag. Dus ik zweten er helemaal van.
Dinsdag hadden we een vervolg op kennismakingsspel. Ik moest de goede bordjes bij de goede persoon omdoen. Ik had ze allemaal goed. Daarna deden we nog dat we van de ene kant naar de andere kant moesten komen zonder getikt te worden. Dat was heel leuk om te doen. Die dag was het ook ontzettend warm. Woensdag heb ik de voorbereiding afgemaakt en om 3 uur begon ik met het eerste klasje Engels te doen. Of te wel in het Indonesisch Inggeris. De eerste groep waren de kinderen die hier het niveau havo volgen. De tweede groep waren de 2 jongste die nog op de lagere school zitten. En de laatste 2 jongens die volgen hierzo de mavo. Je kan merken dat ze hier weinig Engels op school krijgen hoor. Dus ben ik makkelijk begonnen met 35 woorden en 4 zinnen. Zodat ze die als eerste kunnen leren en kunnen gebruiken. Dat was erg leuk en heb er ook veel moeten lachen. De donderdag was het weer les Engels. En nu had ik 10 zinnen en 45 woorden. Er komen steeds meer bij zodat ze steeds meer woorden kennen. Het is zo leuk om de kinderen Engels bij te brengen en ze het ook echt te leren. Zelf leer ik tijdens die lessen Indonesisch. Want ik moet zowel het Engelse als Indonesische woord weten. Anders weten hun niet over welk woord het gaat. Vrijdag was het natuurlijk een beetje feest voor mij want ik werd een jaar ouder. We hebben het nog niet gevierd dit doen we volgende week. Als activiteit hadden we dat ze een zelfportret moesten maken. Het portret is in het zwart-wit er zitten echt een paar hele mooie bij. Als ze af zijn ga proberen om de foto’s ook op de site te zetten zodat jullie ze ook kunnen zien.
Ik heb vrijdag nog naar het strand hierzo geweest. Het is ongeveer halfuur met de scooter. Het zand is hierzo beetje grijs zwartachtig. Maar op dat strand waar we naar toe gingen komen de mensen speciaal om te surfen. Ze waren nu ook aan het surfen echt gaaf om te zien. Daarna ben ik nog naar een tempel gegaan die aan het water ligt. Ben niet helemaal boven geweest. Het was iets te warm om de trappen op te lopen. Maar het ziet er wel ontzettend mooi uit. Er omheen liggen rijstvelden en aan de andere kant is de zee met een stukje strand. Ik kwam wel als een kreeft terug haha. Door het scooter rijden waren mijn schouders en mijn gezicht een beetje verbrand. Maar de zon is hier ook ontzettend sterk.
De meeste kinderen waren deze week vrij. Dus er gingen er een paar vanaf maandag naar huis. Als ze in de buurt wonen dan kwamen ze terug voor de activiteiten anders bleven ze lekker thuis. Vrijdag zijn er nog een hoop kinderen naar huis gegaan voor een weekend. Iedereen komt vandaag weer terug naar het tehuis. Want morgen moeten ze gewoon weer naar school. En zijn ze woensdag weer vrij omdat het dan weer een feestdag is. Hoeveel feestdagen hier zijn is echt niet normaal. De kinderen waren ook vrij vanwege examens van de hogere klassen. Maar ook omdat het feestdagen waren. Er waren van vrijdag tot zondag maar 9 kinderen in het tehuis. De rest was allemaal thuis. Dus dan zijn er een hoop van de 25.
De meeste worden opgehaald of gaan op de brommer naar huis als het niet heel ver weg is. Als het een eindje is gaan ze met de bus naar huis en komen ze met de bus terug. Ik heb gister en vandaag niet heel veel gedaan. Gister werd er ook nog een meisje hierzo 19 jaar. Alleen was zij thuis. Wij vieren het volgende week samen.
De zaterdag en zondag hebben we eigenlijk niks gedaan. De kokosnoten werden uit de palmbomen gesneden omdat het te gevaarlijk was dat ze op iemand vallen. Dus de kinderen aten de kokosnoten en stonden te springen om de rode mieren te doden die er vanaf komen. Ik heb stukje geproefd maar ben er niet echt gek op. Het proeft eigenlijk naar niks en ziet er beetje uit als snot haha.
Ik denk dat dit het wel weer was voor deze week. De volgende zal proberen op woensdag. Als ik dit keer niet het stickje kwijt raak haha. Ik wens iedereen weer veel lees plezier. En ik zie de reacties wel weer verschijnen.

  • 09 Maart 2014 - 10:10

    Opa Cor,:

    Hallo Kim,
    Ik heb je verslag gelezen, wat een leuk idee om de kinderen engelse les te geven je slaat op deze mannier 2 vliegen in een klap de kinderen leren engels en jij leert de indonesische taal. Je moet wel op passen met het zonnetje daar want die doet zijn best en voor dat je het weet ben je zo rood als een kreeft. Ik heb het aan de lijve ondervonden op kreta hadden wij een brommer gehuurd een stukje rijden en door de wind heb je er geen errig in dat aan het verbranden bent dus goed je lichaam beschermen tegen de zon, zeker als je op een brommer zit, de mannier waarop jij je belevenissen verwoord in deze reisverslagen is geweldig ga zo door want wij verheugen ons op je volgende verslagen, nou kim heelveel plezier in Pohsanten Bali wij denken aan je een dikke kus van opa. Oma schrijf ook nog een stukje.

  • 09 Maart 2014 - 11:03

    Opa Cor En Oma Elonka:

    Hoi Kim, dat is toch wel eng om door het verkeer te rijden met een brommer,ook met een auto want ze rijden je aan alle kanten voorbij. Het is net wild west maar dan in het verkeer. hier is het ook al heel de week mooi weer, maar in bali is het dan nog een hele hoge luchtvochtigheid. Dat is dus altijd zweten.
    Opa is in de tuin met zn kippen aan het praten, we noemen hem ook de kippenfluisterraar.
    Verder in vlissingen gaat alles zn gangetje, dus de groetjes aan ieder daar van ons uit een zonnig vlissingen.
    Met een dikke kus van oma

  • 09 Maart 2014 - 11:32

    Ingrid:

    Hallo Kim,
    Wat ontzettend leuk om te lezen wat je daar allemaal doet. Spreek je ondertussen al een klein beetje Indonesisch? Of communiceer je gewoon met handen en voeten? Je beschrijving van het strand herken ik. Wij hebben iets meer oostelijk in een hotel gezeten voor een nachtje. Er was daar helemaal niemand op het strand en daardoor kreeg je prachtige patronen in het zand! Ik weet nog dat ik daar erg van onder de indruk was!
    En heb je een eigen scooter daar of leen je die? Er passen wel veel mensen op hè als je een beetje inschuift! Een dan nog bagage ook, je vraagt je dan af waarom wij daar een volledige auto voor nodig hebben! Pas wel op voor die zon hoor, het is niet voor niets dat die Balinezen zelf zoveel mogelijk een plekje in de schaduw opzoeken.
    Veel plezier nog, ik hoop nog veel verslagen te lezen, geniet ik een beetje mee!
    Selamat tinggal! Ingrid

  • 10 Maart 2014 - 19:00

    Anouk :

    Lieve zus,

    Pff wat gaat de tijd langzaam zonder jou zeg, mis je gezeur zelfs al een beetje haha. Hier gaat alles natuurlijk gewoon door. Engelse les geven? als je terug bent kan je dus mij verbeteren :). Nee hoor, maar wel heel goed van je! Hoe gaat het nu met je Indonesisch? Kan me voorstellen dat dat niet zo makkelijk is.

    Het is maar goed dat ik daar dan niet zit met al die zon, dan zou ik eeuwig rood blijven, pas wel een beetje op je zelf he.
    Op school gaat het goed (zoals altijd), met mijn enkel ook alweer wat beter. Morgen ga ik weer trainen, hoop dat het allemaal weer snel goed komt. Sinds je weg bent heb ik alleen maar blessures dus kom maar snel weer terug .
    De vakantie is hier net voorbij, 2 keer wezen winkelen en helemaal niet zo veel geld uitgegeven. Jaja, zelfs je kleine zusje begint het te leren. Verder natuurlijk nog naar de Universiteit in Antwerpen geweest maar dat heb ik je allemaal al verteld,

    Tot de volgende keer!
    hou van je, xxxxx

  • 12 Maart 2014 - 07:36

    Victor:

    Ha die Kim,

    Nog steeds fijn om te horen dat alles goed gaat. Het wordt een koffer vol verhalen en ervaringen. Thuis is het best stil zonder jou maar wij komen er wel doorheen. Ik vind het zo leuk om te zien dat jouw blog zo veel gelezen wordt. Veel mensen volgen jou dus op afstand. Het skypen op jouw verjaardag gaf ons een beeld van hoe het tehuis er uit zag. Leuk om je te zien.
    Kim hou je taai, geniet en wordt niet nog roder anders ga je op mij lijken.X


  • 12 Maart 2014 - 20:47

    Bernadet:

    Lieve kim

    Elke dag een watts upp je van je maar eindelijk ook een via de skype, echt leuk om te zien hoe het huis er uit ziet,en je white bord met je activiteiten schema stond aardig vol.

    Ik zag daarop engelse les staan, goed van je. Maar ook via de skype eerder engels praten dan nederlands, vergeet niet voordat je terug komt weer hollands te leren.

    Hier gaat alles zo zijn gangetje, vandaag zoals ik watt uppte de muur in de huiskamer geschilderd. Ik dacht dat het wel kon, maar je krijg nu een zonnebril als je ons huis binnen kom, zo geel is de muur.
    Heeft iets anders uitgepakt, maar goed. Kwestie van wennen en anders je zonnenbril opdoen.

    Verder vandaag met vic naar het ziekenhuis geweest, voor zijn knie. Spuit in zijn knie en hij kan weer de marathon lopen als hij zou willen, we kunnen nu wel weer oefenen daarvoor. Alleen lopen vindt ik nm niets aan, moet iemand hebben om te kletsen, niet dat die wat terug moet zeggen maar toch

    Gek vond ik het op je verjaardag, geen jarige job in ons midden, naar ik hoorde dat je verjaardag met iemand anders uit het huis samen gaat vieren. Ben benieuwd, hoe het daar gaat, Zou je ook appelgebak van de Hema krijgen?

    Kim heel veel plezier op je verlate verjaardagsfeest, en plezier daar, ga je goed

    heel veel dikke kussen van je moettie

  • 13 Maart 2014 - 12:33

    Karin:

    Hee Kim,leuk om je verhaal weer te kunnen lezen! Ik kijkal weer uit naar de volgende... Tof hoor dat je Engelse les geeft. Hier alles zijn gangetje. Heerlijk weertje hier int Zeeuwse land.

  • 13 Maart 2014 - 18:18

    Wilma:

    Ha die Kim,

    Gaat goed daar lees ik uit je verhalen en de whats appjes. Is wel grappig dat de telefoon piept en er dan een berichtje van je is. Jammer dat ik niet altijd gelijk terug kan appen omdat ik aan het werk ben (of slaap...maar dat komt meer door het tijdstip).
    Leuk dat je het zo erg naar je zin hebt daar.
    Ook leuk is het om de verhaaltjes van iedereen te lezen. Zo weet ik ook weer dat ik een zonnebril mee moet nemen als ik naar je moeder ga ;))))

    Kim blijf genieten.
    Groeten en zoenen uit Watergang

  • 15 Maart 2014 - 10:13

    Oma Kooman:

    Lieve Kim
    Fijn je stem te horen op je verjaardag,inmiddels heb je nu ook je verjaardag met de kinderen wel gevierd.
    Ik denk dat je voortaan iedere verjaardag er wel even aan terugdenkt.
    Er zijn al weer een paar weken voorbij. Als je het goed naar je zin hebt,en je hebt volop je bezigheden vliegt de tijd .Voor je het weet sta je weer op vaderlandse bodem.Met je koffer vol ervaringen en verhalen.
    Vandaag zijn jonge en oude! jaap druk bezig. Jr. is de bestrating voor de nieuwe slaapkamer aan het leggen.
    Sr. gaat vandaag de muur in de slaapkamer afwerken. Vorige week is het deurgat naar de woonkamer gemaakt.Zaterdagavond was ik nog op mijn knieën de kamer aan het dweilen. Het stof lag overal.
    Maandag komt de loodgieter voor de verwarming en de leidingen onder de vloer.En dan is oma aan de beurt met de schilderskwast.
    We Kijken uit naar je volgende verslag.
    Groeten van opa,de japen en een dikke kus van oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 508
Totaal aantal bezoekers 19695

Voorgaande reizen:

18 September 2018 - 31 Juli 2019

Stage Suriname

17 Februari 2014 - 12 Juni 2014

Stage op Bali

Landen bezocht: