Ceremonie Denpasar en nog veel meer. - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Kim Kooman - WaarBenJij.nu Ceremonie Denpasar en nog veel meer. - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Kim Kooman - WaarBenJij.nu

Ceremonie Denpasar en nog veel meer.

Blijf op de hoogte en volg Kim

21 April 2014 | Indonesië, Denpasar

Hoi allemaal,
Hier weer een update uit Pohsanten.

Vrijdag 11 april.
Vanmorgen even lekker uitgeslapen. Want mijn lichaam was echt gebroken. Na al die korte nachten door de voetbal. Dus het uitslapen deed mij even goed. Het is zo gek idee dat ik hier normaal altijd vroeg op sta. En in Belanda (Nederland) op zondag altijd uitslaap na een avondje gefeest te hebben. Daarna mijn kamer is grondig onderhanden genomen. Dit was wel erg nodig. De ramen gezeemt met jawel een krant en een vochtige doek. De vloer eerst even goed geveegt en toen de dweil er over heen. Het rook weer heerlijk naar citroen. Voor de rest die dag eigenlijk heel weinig gedaan.

Zaterdag 12 april.
Vanmorgen weer vroeg opgestaan. Even een lekkere roti (boterham) voor mijzelf klaar gemaakt. De kinderen zaten op school dus ik heb even lekker boekje gelezen. Was ik weer even aan toe. In de middag de boekhouding van de maand maart gedaan voor Batty. En in de avond nog afgemaakt want was er nog niet helemaal klaar mee. Mijn haar laten controleren op luizen. We lijken dan net aapjes hierzo. Want je haar word stukje voor stukje uitgezocht met de hand op luizen. Gelukkig is er niks gevonden. En daarna weer lekker geslapen.

Zondag 13 april.
Vanmorgen rond 7 uur opgestaan. Even een mandi (douche) genomen. En lekker roti gegeten. Even met de kinderen tv gekeken. En toen moest de boekhouding toch echt afgemaakt en helemaal gecheckt worden zodat die opgestuurd kon worden naar Belanda. Op zondag doen de kinderen en ik zo weinig mogelijk. Beetje hangen voor de tv, boekje lezen, slapen of gewoon hangen en op je telefoon kijken. In de avond moest Devi oefenen met Balinese dans. Dus ik ben gaan kijken hoe dat er aan toe gaat. Het was echt super om te zien. Duurde ongeveer 2 uur. Om 11 uur lag ik pas in mijn bed. Dus was het tijd om mijn ogen te sluiten.

Maandag 14 april.
Vanmorgen was het dan eindelijk zo ver. We gingen naar Denpasar voor de ceremonie met alle Hindoe kinderen van het huis, de juffen van de tk, de koks, ik en Bu Tut. Ook gingen er nog mensen van het dorp mee en een ouder van 1 van de kinderen. Dus een heel gezelschap waar mee we op stap gingen. Om 4 uur opgestaan om eens een mandi te nemen. Maar ik was nog niet helemaal wakker dus schrok mij dood toen het water ijs en ijskoud was. Daarna was ik gelijk wakker. Nou na het douchen even mijn gezicht opgepept met make-up want het is een belangrijke ceremonie dus moet je er beetje goed uitzien. Toen was het tijd om mijn kleren aan te doen. Een wit t-shirt, mijn korte broek en over mijn korte broek het kleed. Wat typisch Balinees is. Nog even gauw een roti naar binnen gewerkt. En toen gingen de eerte kinderen en mensen al met de auto naar de bus. Batty reed heen en weer met de auto. Om 6 uur reden wij precies weg. Wat erg bijzonder is voor Indonesia. Ik zat helemaal voorin in de bus. Proberen te slapen maar ging hem niet echt worden. Veel kinderen hier kunnen niet goed tegen bus reizen. Wat begrijpelijk is vanwege de wegen hierzo. Dus we hadden zakjes uitgedeeld als ze moesten overgeven. Die werden ook goed gebruikt. De rit naar de tempel duurde ongeveer 3 uur. Eenmaal op de locatie moesten we nog een stukje lopen langs het strand en rotsen. Bij de tempel kregen we een warm welkom van de mensen. Iedereen op mij en Devi na gingen zich omkleden in witte lakens. Daarna werd er iets verteld door de mensen daarzo. We hadden planten en stukjes bomen meegenomen. En die gingen we daar planten. Na dat we klaar waren met alle planten, begon de ceremonie. Eerst gave de manden af die gevuld waren met eten, drinken, bloemen, geld en van alles voor de goden. Ze liepen een stukje verder en werden ze begoten met water en vertelden de man van alles er bij. Als het klaar was gingen ze de zee in om gereinigt te worden. Ze konden niet te ver de zee in vanwege de sterke stromingen. Als ze de zee uitkomen lopen ze naar het einde van de tempel dit stopt op de einde van de rots en daar bid je. Je loopt terug en ben al een eind weer opgedroogd. Kom je bij de volgende en daar word je weer begoten met water. Dit was in een speciale grot. Dan loop je terug naar het begin en loop je een lange trap op waar je weer gaat bidden en krijg je speciale armband. Na dat alles gaan ze douchen en kleden ze zich om in balinese kleding met wit aan de bovenkant. We kregen eerst eten en water te drinken. Na dat alles gaan ze nog een keer bidden. Om 13.40 reden we weer terug richting Pohsanten. Iedereen sliep gelukkig hetzelfde als mij. Onderweg werden er kinderen afgezet die daar in de buurt wonen. Want ze waren vrij. Binnen 2 uur stonden we al weer in Pohsanten dit was ontzettend snel. Eenmaal in het huis kregen we bakso te eten. Dat was ontzettend lekker. Na het eten even gedoucht en alle foto’s van die dag op mijnlaptop gezet om die te gaan bekijken. Om half 8 lag ik al in bed. Gebroken en wel van deze super dag. Maar het was het waard.

Dinsdag 15 april.
Vanmorgen weer rond normale tijd opgestaan. Vandaag heel weinig gedaan. Lekkere roti gegeten met een eitje en voor de rest eigenlijk niks gedaan. Een beetje aan school gewerkt en mails beantwoord en verstuurd. Want ik had eindelijk goede verbinding met internet.

Woensdag 16 april.
Vanmorgen om 7 uur opgestaan om te beginnen met de muren te verven. Bij de kleuterschool achter aan het huis. Maar om 10 uur alweer gestopt omdat het veelste warm werd achter in de zon. Dus even snel gedoucht om weer beetje op te frissen. Na het opfrissen even op de scooter naar de supermarkt gereden. Om boodschappen gegaan. Om 3 uur in de middag begonnen met Ricky en Kadek Agus om te lezen. Na het lezen met Ricky zijn huiswerk gemaakt voor Inggeris. Hij had er namelijk nogal moeite mee. Om 5 uur verder gegaan met het verven want nu staan de muren in de schaduw. Na het eten en douchen nog even verder met Ricky zijn huiswerk gegaan. En toen lekker gaan slapen.

Donderdag 17 april.
Vanmorgen weer redelijk op tijd opgestaan. Even lekker ontbijtje gemaakt en even lekker gedoucht. De kinderen die examens hadden gingen naar school. Er waren ook heel veel vrij of thuis. Dus was erg rustig deze week in het huis. Om 3 uur weer gelezen. En het gaat steeds beter met de jongens qua lezen. Voor Kadek Agus is dat omdat hij dyslexie heeft. En ricky moet proberen zijn mond goed te gebruiken. Na het lezen weer verder gegaan met schilderen. Het word mooi groen. En later komen er nog verschillende kleuren bloemen op.

Vrijdag 18 april.
Vanmorgen om 5 uur opgestaan. Maar ik kon nog blijven liggen tot half 6. Toen aangekleed en even ontbijt voor mijzelf gemaakt. Om 6.15 zouden wij weg gaan. Maar de kinderen die christen zijn waren nog niet klaar. Dat is normaal in Indonesia dat je te laat vertrekt. Maar ik zei wij gaan alvast naar het huis van Batty. Onderweg nog even gauw getankt. En toen reden wij verder naar het huis. Daar eenmaal aangekomen gewacht op de kinderen. Iedereen was er gingen Gert ik en Batty in de auto naar de kerk en de kinderen op de brommer. Eenmaal bij de kerk met ze allen in de auto richting een hotel rijden voor de doping van Ricky en Marcel. Het duurde vrij lang voor dat de doping begon. Maar het was ontzettend mooi om te zien hoe dat hier gaat. Ze werden gedoopt in een zwembad. Na het dopen kregen we lekker eten en water te drinken. Maar wij moesten snel terug naar Pohsanten want Joop kwam op bezoek. Om 11 uur was die bij ons in het huis. Een ontzettend lieve maar oude man. Hij drinkt hier altijd een biertje. En ik kreeg ook een glas. Was wel even raar na 2 maanden geen alcohol. Een uur later ging hij de reis van 3 uur al weer terug naar Denpasar. Om 6 uur moesten Marcel en Ricky weer in de kerk staan. Dus ik en Asti reden met de brommers naar de kerk. Ik reed even naar het huis van Batty om daar een uur te wachten. Dat is namelijk 5 minuten van de kerk vandaan. Om 7 uur was het weer afgelopen dus ik hun opgehaald en terug naar huis gereden.

Zaterdag 19 april.
Vanmorgen weer even mijn ritueel gedaan. Ontbijt gemaakt voor mij en gedoucht. Na het douchen lekker beetje voor de tv gehangen met de kinderen. En zoals altijd naar Bollywood film gekeken. Ondertussen vind ik het niet zo erg meer als eerst de Bollywood films. In de middag met Asti eten gebracht bij het huis van Batty omdat daar 4 kinderen bleven slapen. Na het avond eten gingen we kijken bij het optreden van Devi. Was super leuk. Toen nog mee gereden naar de andere plek. Daar zaten een heel groepje blanke mensen. Ik denk dat ze van rusland of die kanten op kwamen. Maar ik schaamde me voor ze omdat ze zoveel dronken en alles. Maar ja dat zijn nou eenmaal de toeristen hierzo. Na het dansen weer naar huis gereden. En weer ontzettend veel foto’s gemaakt. Dus word nog wat als in Belanda ben. Ga er misschien toch maar fotoboek van maken.

4 mei vertrek ik voor een week naar Alis Kasih. Dit is een ander tehuis waar 45 kinderen wonen. Deze zijn allemaal Christen. Ze hebben daar 2 slaapzalen waar de meisjes en jongens in slapen. Ik ben erg benieuwd hoe ik het daar ga hebben.

Dit was het weer voor vandaag.
Liefs Kim

  • 21 April 2014 - 09:42

    Opa En Oma Kooman:

    Lieve Kim.
    Iedere keer als er een berichtje binnenkomt zeg ik,zou dat Kim zijn. En jawel,ik heb het gelijk hardop voorgelezen . Zodoende was opa ook gelijk op de hoogte.
    Mooi hoor je verslagen. Ik denk dat je nog nooit zoveel op een dag gebeden hebt,of doe je maar net alsof? Doe maar een goed woordje voor ons daar,dan doe ik het hier voor jou,
    Het is tweede paasdag vandaag,en weer prachtig weer. Ik durf het bijna niet te zeggen,maar voor de tuin moest het wel eens lekker regenen,want de grond is keihard.
    Gelukkig hebben we daar niets over te zeggen.
    Ome Jaap en Gloria gaan vrijdag 2 weken naar Schotland op de motor. Ik zal blij zijn als ze weer veilig terug zijn,want je bent wel erg kwetsbaar op een motor. Ik denk wel dat je nog meer van de natuur geniet dan in een auto. Ze zijn van plan om zoveel mogelijk de binnenwegen te nemen.
    Nou lieve Kim tot de volgende keer.Liefs opa en oma Kooman.

  • 21 April 2014 - 10:04

    Jenny:

    Goedemorgen Kim,

    Wat een prachtige verhalen! Wat een enorme ervaringen!
    Ik neem aan dat je inmiddels ontelbare foto's hebt gemaakt. Ik hoop dat je aan het eind van het schooljaar nog een (korte) presentatie kunt laten zien ;-)

    Heel veel succes weer voor de komende week!

    Groet, Jenny

  • 21 April 2014 - 12:54

    Rinske:

    Hoi Kim, weer leuke verhalen. Wat maak je veel mee. Je mag trots zijn op jezelf dat je het zo goed doet. Groetjes van ons, Rinske en Karel

  • 21 April 2014 - 15:19

    Elonka En Cor:

    Hoi Kim, wat maak jij toch veel mee daar.En straks weer naar een ander tehuis, maar met wel veel kinderen. Zo kan je als je weer thuis bent een opvang beginnen voor en met kinderen (heb je toch een baan)
    Bij jou is het al wat later, jullie zijn al voorbereidingen aan het treffen voor de school morgen. Judith en Wilma zijn naar Amerike , voor een week en dan weet jij wel naar waar. Dat heb je ook nog te goed met Anouk. Maar wat in het vat zit verzuurd niet zeggen ze toch altijd.Hier alles verder oke, Dikke kus van mij en we blijven je volgen. doeiiii groetjes aan ieder en voor jou heel veel kussun oma elonka

  • 21 April 2014 - 18:28

    Victor:

    He Kim,

    Je gaat toch niet mijn bier opdrinken als je terug bent? Ik kan mij goed voorstellen dat dit smaakte. Leuk om je verhaal weer te lezen, ik zie jou al staan daar bij de shellpomp, airmiles of zegeltjes? Kuta is geregeld begreep ik. Geniet er van. Je komt toch niet met een Australiër thuis? gr en tot op de Skype.

  • 21 April 2014 - 18:37

    Bernadet:


    Lieve kim

    Wat een verhalen, wat heb je veel gedaan en meegemaakt. Is dat wat om thuis voort te zetten ramen zemen met kranten papier, worden ze wel schoon van

    Weet je al trouwens hoe je roti maakt of andere gerechten, of heb je zoiets al ik thuis ben heb ik wel even genoeg rijst gezien en gegeten

    Wij hebben vandaag bij las palmas gegeten ( resto van herman de blijker) ontzettend lekker en goed. Cadeau bon gekregen van je tantes ( jud en Wilma) gaan we zeker nog een heen kim.

    Inmiddels heb je al begrepen dat ons huis, de huiskamer dan een hele metamorfose heeft gehad, alle muren wit. Het went hoor kim, geen kleur meer op de muren. De schilder was victor, kostte hem bloed zweet en tranen, maar netjes gedaan. Dus als er nog meer geschilderd moet worden daar, victor komt.

    Je bent wel Multi funtioneel daar, boekhouding/schilder/juf voor de engelse les/begeleidster/en taxi chauffeuse op de scooter

    Kim het gaat je goed, heel veel plezier in het nieuwe tehuis.

    groeten uit Belanda, natuurlijk van je moettie

  • 22 April 2014 - 22:33

    Ome Jaap En Gloria:

    Lieve Kim.
    Wij zijn je nog niet vergeten hoor. We lezen je verslagen met veel plezier. We kijken dan ook vaak of er weer een nieuwe op staat. ruim een week geleden hadden we pech met de computer. Hij deed helemaal niks meer. Nu gelukkig opgelost. Daardoor konden we even niet naar je schrijven. Ik heb nog geprobeerd je een sms te versturen. Helaas niet gelukt. Mijn telefoon stuurt geen berichtjes naar indonesie. Ben een paar uur bezig geweest om dit te veranderen maar de telefoon wil niet doen wat ik wil (en andersom misschien ook). Als ik internet op mijn telefoon zou hebben dan was het zo voor elkaar maar dat wil ik niet.Dus op de vraag die je aan oma stelde hier het antwoord we lezen nog steeds je verslagen en we denken heel vaak aan je (ook aan je zus). Kim heb je onze kaart voor je verjaardag ontvangen? Zoals je al hebt kunnen lezen bij het berichtje van opa en oma viert ome Jaap zijn verjaardag dit jaar in schotland. We gaan heel schotland rond op de motor. We zien er erg naar uit. Sorry ons verslag kan je niet op het internet volgen (2 weken zijn daar ook te kort voor) maar als je terug bent mag je natuurlijk wel langs komen om de foto's te bekijken. Dan Kunnen wij die van jou bekijken. Daar zijn we wel erg benieuwd naar.
    Groetjes Ome Jaap en Gloria (ook van Jaap en Chenna)

  • 23 April 2014 - 19:53

    Bep.emvermue@zeelandnet.nl:

    Wat een leuke en lange brief dit keer.Ik dacht, dat je alleen op zondag schreef en ik had niet meer gekeken. Anouk vertelde het. Ze is net weg. Ze heeft hier, raad eens, ja biefstuk gegeten. Het was weer gezellig, een beetje bij gekletst.Over 3 weken gaan Victor en ik naar Canada. Ik vond het heel lief van je mama, dat zij voorstelde, dat hij mee zuo gaan. Ik ben daar heeeeel blij om.Dat was zeker die speciale tempel aan het strand, waar de ceremonie was. leuk om dat van zo dichtbij mee te maken. Zit er soms nog een beetje een onderwijzeres in je? Je bent van alle markten thuis!Kim nog veel plezier daar, geniet ervan. Het begint al op te schieten. Dag hoor. Liefs. Bep

  • 24 April 2014 - 23:53

    Karin:

    Heee Kim,was weer erg leuk om je verslag te lezen. Je maakt echt heel veel mee zeg!! Mooi al die ervaringen! Haha muren schilderen...bij jou thuis is er ook flink geschilderd. Ik vind het mooi...je moeder heeft er naar mijn idee iets meer moeite mee!! Wij gaan volgende week naar Engeland. De reis van Nikki naar de Oekraine deze zomer gaat niet door... Te veel risico. Ik ga nu slapen. Ik wens je weer alle goeds toe en nog heel veel mooie ervaringen erbij!!! Kijk weer uit naar je volgende verslag. Dikke kusxx

  • 25 April 2014 - 23:55

    Judith:

    Ha die Kim
    Jij maakt een boel mee in een korte periode Te gek hoor Benieuwd naar je volgende verslagen Geniet daar en zoen uit New York van Wilma & mij

  • 25 April 2014 - 23:58

    Judith:

    By the way.... Als je Wilma ziet als je terug bent, moet je rustig aan doen met haar hoor .....Ze is vanaf vandaag op leeftijd zeg maar haha XxX

  • 30 April 2014 - 16:16

    Leontine:

    Hey Kim,

    Echt leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt in Indonesië. Volgens mij moet het een hele mooie ervaring zijn om dit mee te maken. Wij wensen je allemaal heel veel plezier en hopen dat je het verder ook nog heel erg leuk gaat krijgen. Groetjes en kusjes namens ons allemaal

    -xxx-

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 19692

Voorgaande reizen:

18 September 2018 - 31 Juli 2019

Stage Suriname

17 Februari 2014 - 12 Juni 2014

Stage op Bali

Landen bezocht: