Van 29 april tot 16 mei - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Kim Kooman - WaarBenJij.nu Van 29 april tot 16 mei - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Kim Kooman - WaarBenJij.nu

Van 29 april tot 16 mei

Blijf op de hoogte en volg Kim

23 Mei 2014 | Indonesië, Denpasar

Hoi allemaal,
Het is weer zover een nieuwe update.


Dinsdag 29 april
Vanmorgen laat opgestaan. En eigenlijk heel weinig gedaan. Ik heb Engels memory met Dek Sinta gespeeld. Voor school gewerkt en ik was weer alleen in het huis want Bu Tut had een ceremonie. Waar ze heen ging. We hebben weer in de tuin gewerkt en een beetje gezeten.


Woensdag 30 april
Vanmorgen weer normale tijd opgestaan. Na het ontbijt een boekje gelezen want ik kon geen ontbijt maken omdat Bu Tut weg was en zij de sleutel had. Dus gewacht tot ze terug kwam en even ontbijtje gemaakt. Na het ontbijt even lekker gedoucht. In de middag kwam Gert weer even gezellig buurten dus daar even mee gekletst en koffie gedronken. Het buur jongetje en de buurvrouw kwamen langs. Dus even gezellig met Ferdi gespeeld. Zo heet het buur jongetje. Hij kan sinds kort lopen erg leuk om te zien. Hij is nu 1 jaar en 5 maanden. En begint ook een beetje te praten. Om half 5 even om boodschappen gegaan. Nadat we terug kwamen weer in de tuin gewerkt. Na dat we klaar waren in de tuin heb ik mijn sport spullen aangetrokken en ben ik een rondje gaan hardlopen. Was erg fijn en en qua warmte viel het eigenlijk ook wel mee. Toen eenmaal thuis even een douche genomen en toen hoorde ik dat we Linus kwijt waren. Dus Arnaya en Putu Eka op de scooter naar school om te kijken of die daar nog was. Maar wat bleek hij was aan het boksen. Want ineens stond die voor mijn neus. Dus wij vragen waar die was geweest en hij vertelden dat die was gaan boksen. Dit hadden ze gevraagt op school. Dus Arnaya en Putu Eka kwamen thuis en toen was iedereen weer thuis en konden we naar bed.


Donderdag 1 mei
Vanmorgen weer een ontbijtje voor mij zelf gemaakt. Het is vandaag de dag van de arbeid dus dat houd in dat de kinderen niet naar school hoeven. En lekker voor de tv hangen en nisk doen. Ik heb die dag ook geen Engels gegeven want het is de dag van de arbeid dus nam ik ook even vrij. Veel kinderen waren ook niet thuis. Eigenlijk hebben we die dag alleen beetje gerelaxed en gekletst voor de rest niks gedaan. Rond half 9 lag ik al in bed om te slapen.


Vrijdag 2 mei
Vanmorgen om 9 uur uit bed want sliep vrij laat. Kon niet in slaap komen en als ik sliep werd ik om het uur wakker. Eenmaal uit bed was er niemand. Dus ik gewacht tot Bu Tut thuis kwam want ik kon geen brood maken omdat zij de sleutel had. Ik wou koffie zetten was het gas op. En we hadden geen reserve meer dus wachten tot de jongens om nieuwe bus gingen. Gert was er in de middag weer even. Rond 2 uur kwam Asti aangelopen. Ze was namelijk 2 weken naar Denpasar geweest om te werken. Was weer blij om haar te zien. Geen Engels gegeven want de meeste kinderen moesten in de middag naar school. Dus had het niet heel veel zin. Gauw na het douchen mijn was gebracht zodat alles schoon is voordat naar Alas Kasih zou gaan.


Zaterdag 3 mei
Vanmorgen rond 7 uur opgestaan. Want ik ging kijken bij Devi op school, ze moest namelijk dansen. We waren er om 8.30 maar het begon pas om 9 uur. Zoals ik nu ondertussen gewend ben begint het altijd later. We werden naar een klas lokaal gebracht. Het klaslokaal zat voor de helft vol met allemaal kinderen. Het was echt super om te zien het dansen en zingen en voorlezen. Maar het is zo ontzettend warm in de klaslokalen hier want ze hebben geen airco. Om 11 uur reden we weer richting huis. In de middag was Gert er weer. Dus even gezeten en gekletst. Rond half 6 een douche genomen en daarna op de scooter naar Negera gereden. Om te skypen met thuis. Was weer leuk om ze te zien.


Zondag 4 mei
Vanmorgen vroeg er uit om de badkamer schoon te maken en mijn spullen te verhuizen. Want morgen komen er 3 jongens op bezoek die in mijn kamer slapen. Na dat al mijn spullen waren verhuisd, even naar de bank gereden en om mijn was gegaan. Alles was nu schoon voor dat de jongens morgen kwamen. De bedden nog even opgemaakt en alles was klaar. Op tijd naar bed gegaan omdat ik morgen naar het andere tehuis ging.


Maandag 5 mei
Van morgen zou ik dan naar het andere huis gegaan. Nog 1 nachtje in mijn eigen bedje kunnen slapen. Gert was al vroeg in Pohsanten. In de middag zou ik weg gaan. Maar omdat Peter met ze vrienden kwam werd dit de dag erna. Ik ben wel kennis gaan maken met Arnaya want die heeft een tijd in Alas Kasih gewoont voordat die naar ons kwam. De eerste indruk was dat het er erg armzalig uit zag. Maar ze waren wel erg vriendelijk. Aan het eind van de middag waren Peter en ze 2 vrienden er dan. ’s Avonds hebben we in Negera pizza gegeten. Smaakten goed na zo lange tijd alleen maar rijst.


Dinsdag 6 mei.
Vanmorgen rond 7 uur opgestaan want we gingen weer naar een ceremonie. We gingen om half 10 weg maar eenmaal daar aangekomen begon het pas om 11 uur. Het was een ceremonie voor tanden vijlen. Ze doen het niet meer zoals vroeger maar het is nog wel traditie. 1 jongen ging de dag erna trouwen. En de andere 2 was omdat de jongen had een baart in de keel en het meisje was begonnen met menstruatie. Het zag er wel raar uit wat ze doen. Eenmaal terug in het huis even gedoucht want het zo warm. Na het douchen besloten dat ik deze week niet naar Alas Kasih ging maar volgende week. Na dat gingen we met de jongens en peter en ze vrienden naar de supermarkt om nieuwe broeken te kopen. Ik en Batty gingen vanuit de supermarkt naar het ziekenhuis voor een moeder van 1 van de kinderen van het huis. Wat een drama. Heb alle ziekenhuizen, apotheken en prive klinieken in Negera wel gezien. Nadat we thuis waren gegeten en naar bed.


Woensdag 7 mei
Vanmorgen weer vroeg uit bed. Want ik slaap bij Bu Tut op de kamer en die staat om 4 uur ’s morgens op waardoor ik wakker word. Ontbijt gemaakt en koffie gezet. In de middag toen alle jongens thuis waren de t-shirts uitgedeeld aan de jongens. Die hadden we de dag er voor in gepakt en ze worden dan verloot. Er word wel gekeken naar maat. Bijvoorbeeld zoals voor de 2 kleinste hadden we aparte pakjes, voor Linus een speciaal pakje. Ze waren er allemaal erg blij. Daarna alle meiden op naar de supermarkt om kleren te kopen. Zij moesten voor 4 uur alles bij elkaar hebben want we gingen naar het strand. Daarna gauw naar huis gereden om de jongens te halen die wouden. Want het regende echt kei hard. Ik met Yanus en Ricky op de scooter, wat hadden wij het koud zeg. Dus eenmaal bij het strand snel de zee in gerend want die was lekker warm. Toen iedereen uit de zee was hebben we bakso gegeten. Dat is een soort soep met kipballetjes er in. Erg lekker. Daaarna weer terug naar huis, Yanus en ricky en ik hadden het ijskoud op de scooter. Thuis gauw gedoucht en nog even met Bu Tut gepraat. Toen weer naar bed gegaan.


Donderdag 8 mei
Vanmorgen om kwart voor 4 uit bed gegaan. Om mee te gaan met Yudek naar school. Want ik alle scholen gehad behalve SMP. Het was erg leuk om te zien maar wat een eind naar haar school. En langs een super drukke weg. Toen ik terug was even gedoucht en half uur op bed gelegen. Na dat ik uit bed kwam een ontbijtje gemaakt en even lekker gezeten. Vandaag hadden we afscheidsfeestje van Peter en zijn vrienden. Eka, Devi en Putu Ayu gingen balinees dansen. Na het Balinees dansen kwam nog een dans die ze hebben geleerd van een vrijwilligster die hier is geweest. Als laatste zongen ze het Indonesisch volkslied. Toen even gauw gegeten en opgeruimd zodat we weg konden naar de supermarkt. Ik had Yanus achterop de scooter. We gingen naar de speelgoed hal om daar games te spellen. Was super leuk om te zien hoe fanatiek de jongens en meiden waren. Met alle punten hebben we een nieuwe bal van leer en een lekker ijsje. Na dat iedereen het ijsje op had naar huis gereden en lekker naar bed gegaan.


Vrijdag 9 mei
Vanmorgen was ik als laatste uit bed. Had erg geslapen op mijn matrasje op de vloer. Peter en zijn vrienden speelden nog een keer pingpong. Maakten foto’s en zeiden toen iedereen gedag. Ik heb daarna gelijk mijn spullen weer verhuisd naar mijn kamer. En even alle ramen open gezet. Toen geslapen want had zo veel buikpijn. Ik werd pas om 5 uur wakker. Toen even gedoucht en om pizza’s gereden. Die bij Batty thuis opgegeten. Even gezellig gezeten en gekletst was om 10 uur thuis. Toen gauw mijn bed in gesprongen.


Zaterdag 10 mei
Vanmorgen weer uitgeslapen had zo geslecht geslapen door de buikpijn. Even ontbijt gemaakt en gedoucht. Na het douchen weer mijn bed in gegaan want had zo veel pijn in mijn buik. Rond 3 uur uit bed gekomen en even gezellig gekletst en gezeten. ’s Avonds weer pizza gegeten bij Batty thuis. Want we hadden besproken pizza eten tot dat Batty weg ging. De volgende dag zou ze weg gaan dus was laatste dag.


Zondag 11 mei
Vanmorgen rond 8 uur uit bed. Even lekker gedoucht en gegeten. Rond 11 uur met Batty, Dek Sinta en Dek Agus naar Alas Kasih gegaan. Daar verteld dat ik de volgende dag zou komen en hoelang ik bleef. We hadden een zak van 25 kilo rijst meegenomen en die afgegeven. Rond 1 uur waren we thuis en hebben we even gegeten. Batty ging naar Denpasar dus die uitgezwaaid met iedereen. Beetje gezeten en tv gekeken. Rond 6 uur kwam er een man op de scooter aan. Hij vertelden dat Putu Eka en Karmita een ongeluk hadden gehad met de scooter. Dus Bu Tut en ik op de scooter gesprongen en de man gevolgt naar de plek. Aangekomen op de plek was Karmita er erg aan toe. Gelukkig kwam er een auto aan waar ik Putu Eka en karmita in zijn gegaan en naar het ziekenhuis zijn gereden. Ik belde Bu Tut op maar ze was der telefoon vergeten in het huis. Dus nam Putu Ayu op, zij zou komen met Devi naar het ziekenhuis. Toen Gert maar op gebeld of hij naar het ziekenhuis wou komen omdat ik geen Indonesisch kan. Eenmaal bij het ziekenhuis ging het nog niet beter met Karmita. Alleen niemand wist waar Bu Tut was. De 2 meiden waren ondertussen aangekomen in het ziekenhuis. Eindelijk na een lange tijd was Bu Tut er. Ik heb Arnaya gebeld dit is namelijk de broer van Karmita. Hij kwam met Yoga en Gert was ook gearriveerd. Het was een drukke boel en we kregen te horen dat Karmita moest blijven in het ziekenhuis. Arnaya en Asti bleven bij hem zodat die niet alleen was. Toen naar huis gereden en nog even gepraat. Rond 12 uur een douche genomen. En toen maar naar bed gegaan.


Maandag 12 mei
Vanmorgen rond 10 uur pas uit bed. Want was vannacht pas rond 4 uur in slaap gevallen. Ik was helemaal gebroken. Ik zou eigenlijk naar Alas Kasih gaan maar dit hebben we maar uitgesteld omdat we allemaal gebroken waren. Rond de middag ging Bu Tut naar het ziekenhuis want Karmita mocht weer naar huis. Ik heb voor de rest die dag veel geslapen omdat ik zo moe was.


Dinsdag 13 mei
Vanmorgen rond half 8u it bed. Vannacht gehoord dat Bep goed was geopeerd dus was weer opgelucht. Na douchen en ontbijt zijn Asti en ik naar het huis van Gert gereden. Even gezellig gezeten en gekletst. Opgezocht voor de universiteit van Asti waar we de dag erna naar toe gingen. Rond 3 uur weer naar huis gereden om daarna weer naar Alas Kasih te rijden. Te vertellen wat er was gebeurd en dat ik donderdag gezellig kwam slapen. Ze vonden het geen probleem en waren blij dat ik wou komen slapen. Ik was wel blij dat ze het niet erg vonden. In de avond nog gezellig met Yoga zitten praten.


Woensdag 14 mei
Vanmorgen om 4.30 opgestaan. Want Asti en ik gingen naar Singeraja. Om 6.15 reden we weg want het is ongeveer 3 uur rijden. Wat had ik naar 1.45 pijn in mijn kont en benen want ik zat achter op. Dus even gestopt en gewisseld ik ging rijden Asti achterop. Eenmaal Lovina hebben we weer gewisseld want ik wist de weg niet. Maar uiteindelijk kwam er uit dat Asti ook de weg niet wist en we het moesten vragen. Toen we eenmaal in de stad waren was het echt een chaos. Iedereen rijd vooral en nergens staan borden. Dus was erg leuk. De laatste keer dat we het vroegen zei de man het is ongeveer nog 5 kilometer. Uiteindelijk was het ongeveer 5 tot 10 kilometer. Maar we hadden het gevonden. Op de school werden we erg hartelijk ontvangen. Ik kreeg een rondleiding terwijl Asti een test aan het maken was. Ze was binnen 3 kwartier klaar daar hadden we dan 4 uur voor gereden. We zijn naar het strand van Lovina gereden om daar gezellig te eten en wat te drinken. In Lovina zagen we veel toeristen was wel erg grappig. Ik heb terug gereden. We zijn gewoon vol gas gaan rijden zodat we eerder thuis waren. We hadden er ongeveer 2 uur opzitten en ik wist niet meer hoe ik moest zitten. Maar niet stoppen gewoon door rijden. Na 3 uur stonden we veilig en wel thuis op de stoep. Ik kon amper lopen van de pijn in mijn kont. Toen lekker gedoucht. Ik zag dat de bovenkant van mijn en handen en vingers waren verbrand. Na het douchen even gezeten en naar bed gegaan. Ik kon niet meer.


Donderdag 15 mei
Opgestaan om 8 uur in de morgen. Eenmaal uit bed bleek pas hoeveel pijn ik aan mijn lichaam had door de lange rit van gisteren. Maar even lekker ontbijt gemaakt en koffie gedronken en het ging al wel beter. Na het douchen mijn tas maar eens gepakt voor Alas Kasih. Want het was zover vandaag ging ik toch echt naar het andere huis. Kwart voor 10 reden we dan weg om naar mijn nieuwe verblijf te gaan. Ze waren allemaal super vriendelijk voor me. Maar omdat niemand van de volwassenen Engels praat werd ik gekoppeld aan Darama. Een super lief meisje en ze praten voor hier vrij goed Engels. Ze zit in dezelfde klas als Yoga, Rosita en Lilik. Eerst werd ik naar mijn bed gebracht in de slaapzaal. Want ze slapen hier in 1 kamer. De meiden en jongens wel apart. Ik heb voor mijn doen een super groot bed. Want ik had een 2 persoons stapelbed. Na dat ik mijn spullen in de kast had gelegt. Gingen we eten, het was wel even anders dan ik gewend ben. Ook bidden ze hier eerst voor het eten. Want het is namelijk een christen huis. Alle kinderen gaan hier om 2 uur ’s middags naar bed. En ze slapen dan tot 4 uur. Om 4 uur hoor je de bel dat betekend dat er schoongemaakt moet worden. Na het schoonmaken ben ik een rondje wezen lopen met 2 meiden, de 3 jongste jongens en Joepie ( de puppie van 3 maanden). Alas Kasih staat namelijk in Negera. En daar heb je de Twin Towers. Dat is hier een groot park waar mensen zitten en vissen. Eenmaal terug kreeg ik lekker een kopje koffie. Daarna gedoucht. Alleen dan wel douchen zoals de mensen hier douchen. Dus een bak met water vol laten lopen en met klein emmertje douchen. Na het douchen kreeg ik groente met een gebakken ei en rijst. Was erg lekker. Om 7 uur hoorden je weer de bel. We gingen met ze allen naar de aula. Eerst doen ze zingen en bidden daarna moeten ze huiswerk maken. Om 8 uur stoppen ze met huiswerk maken. Dan word er weer gezongen en lezen ze om de beurt een stukje uit de bijbel voor. Na het huiswerk maken nog even gezeten en om 10 uur gingen we dan met ze allen naar bed.


Vrijdag 16 mei
Wat een super bed in Alas Kasih. Niet door gezakt en had alle ruimte van de wereld om te draaien. Ze staan rond half 4 of 4 uur op. Dan gaan ze eerst douchen en schoonmaken. Rond 5.15 hoor je de bel want er word gebeden en gezongen. Na het bidden maken ze de tuin schoon en maken ze zich klaar voor school. Zoals de haren vlechten, schoenen klaar zetten, tassen pakken en kijken of ze alle boeken hebben. Om 6 uur staat het eten dan voor ze allemaal klaar. En kan iedereen een bord pakken en eten. Na dat ze klaar zijn met eten en hun bord afgewassen hebben gaan ze dan lopend naar school. Vanaf Alas Kasih naar de scholen is het misschien 10 minuten lopen. Ik kreeg rond kwart over 6 eten. Dus even iedereen uitgezwaaid en gedag gezegt. Na dat ik mijn tanden had gepoetst mee gelopen met de jongste 3 naar school. Erg leuk om te zien hoe hun schooltje er uit ziet. Dit is een school voor kinderen vanaf 2 jaar tot 6. Hier noemen ze dit TK. Na de TK ga je naar SD als je daar klaar mee ben, ga je naar SMP en als laatst SMK of SMA. SMK is een praktijkschool. Voor kok of naaister. En SMA is de gewone school. Eenmaal terug in het huis even gedoucht en tv gekeken want zoveel anders was er niet te doen. In de middag gegeten en toen iedereen gedag gezegt. En verteld dat ik 30 of 31 mei nog langs kom voordat ik echt weg ga. Ik ben helemaal verliefd geworden op Desta. Hij is een van de jongste jongens in het huis en wat zou ik hem graag meenemen.Het grootste jongetje op de foto. Er waren wel wat verschillen met het huis waar ik normaal verblijf. Ze hebben een kokin haar naam is Betty, zij is echt helemaal geweldig. Ze is ongeveer 2 meter hoog en 2 meter breed maar zo leuk en lief zowel voor mij als de kinderen. Om 1 uur stond Asti er dan om mij mee te nemen naar huis. Was ook wel weer blij om naar mijn vertrouwde omgeving te gaan. Rond 3 uur hadden we de meiden pingpongtoernooi. Asti heeft gewonnen, nummer 2 was Eka en nummer 3 het jongste meisje van het huis Dek Sinta. Na het toernooi even geslapen want was vanmorgen al om 3 uur wakker. Rond 6 uur lekker met Gert en de kinderen Bakso gegeten.


Voor mij zit het avontuur in het huis er bijna op. Nog 12 dagen en dan gaat mijn volgende avontuur beginnen. 10 dagen vakantie en genieten van niks doen. Aan de ene kant blij dat binnen kort weer thuis ben. Want heb mijn bed en het eten toch wel gemist. En natuurlijk mijn vrienden en familie. Aan andere kant zou ik hier nog wel 2 maanden willen blijven. De kinderen zijn ontzettend leuk en heb er zoveel van geleerd.

Dit was het weer. Ik wens iedereen heel veel succes met lezen.
Dikke kus van mij

  • 23 Mei 2014 - 14:19

    Victor:

    ha die Kim,

    Dit is weer een gedetailleerd verslag. Ik vind het zo leuk om te lezen, maar dat heb ik al eerder gemeld. Ik zie het allemaal voor me. Ze gaan jou missen daar. We moeten snel maar eens mee om te kijken wat je uitgespookt hebt daar, hebben we in ieder geval een gids. Succes de laatste dagen en geniet van Kuta. x

  • 23 Mei 2014 - 15:02

    Opa Cor En Oma Elonka:

    Ik heb je verslag gelezen er kwam geen end aan je doet op je scoutertje heel wat boodschappen en verre ritten je heb zoveel ervaring met deze brommer dat je kunt altijd nog bij een pizzaboer de pizza's bezorgen en dat zijn dan kleine ritjes dus heb je niet zoveel last van je kont ik zie je al rijden met zo'n kist achterop vol pizza's. nogeen paar weekjes en je bent weer bij ons in holland en dan kunnen wij dat slanke lijf van je bewonderen op de foto ziet het er gaaf uit ik moest hem van oma direct uitprinten en in een lijstje doen en ophangen boven de tafel, dat is gebeurd want als dat niet gelijk gedaan word dan komt het niet goed bij omaKim ik stop ermee we scypen van de week nog wel een keer we gaan morgen met mama en victor naar Amsterdam, veel plezier en een dikke kus van ons xxxxxx

  • 23 Mei 2014 - 19:47

    Bernadet:

    Dag scoooter muis

    Ga je fiets verbouwen thuis als scooter, of hoe ga je dat doen thuis, je rijd nu overal naar toe, zelfs verrre trippen op de scooter, jij heb geen fiets of auto meer nodig.

    Ik vind het zooooooo leuk om te lezen jouw verslagen, nog meer super dat je het zo naar je zin heb, zeker we gaan nog eens terug met zijn allen, dat weet ik zeker. Tenminste als we mee mogen, we hopen van wel

    De kids zullen je zeker missen als je weg ben, maar jij ook de kids dat is een ding wat zeker is. Je doet wel veel alleen, lees ik, heb je begeleiding daar, of begeleid je zelf daar. Je zal toch dingen moeten aftekenen, of doet batu dat.

    KIm het gaat gelukkig opschieten, ook al moet ik zeggen dat het gemis naar je minder wordt, alleen als ik marco borsato opzet, mis ik je gebleer, even samen zingen. Niet om aan te horen maar toch. De laatste dagen goed uitrusten en lekker naar strand. want afgevallen ben je zeker, dus een leuke bikini kopen voor jezelf en genieten van de laatste maand

    Ik zal blij zijn je weer te zien op 13 juni. Ben wel benieuwd wat je volgende reis is, want volgens mij heb je de smaak te pakken

    Ga je goed en dikke kus van je moettie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 19698

Voorgaande reizen:

18 September 2018 - 31 Juli 2019

Stage Suriname

17 Februari 2014 - 12 Juni 2014

Stage op Bali

Landen bezocht: