Op de helft. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Kooman - WaarBenJij.nu Op de helft. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Kooman - WaarBenJij.nu

Op de helft.

Blijf op de hoogte en volg Kim

02 Februari 2019 | Suriname, Paramaribo

Hier zijn we dan weer. In het vorige verslag was ik geëindigd met dat Victor en Hans er al zullen zijn, maar die komen over 4 daagjes aan.

Ik ben twee weken geleden met Eileen op de nieuwe trip geweest. Het was inderdaad best back to the basic maar ergens was dat ook wel heel fijn. De trip is door drie stagiaires: Joosje, Pepijn en Pino bedacht en hun gingen ook met ons mee. Ook hadden we nog een gids mee Timetie. Vanaf Paramaribo gingen we over de brug naar het district Commewijne waar we nog wat boodschappen moesten halen. Dus gestopt bij de Chinese supermarkt om het grootste gedeelte van de boodschappen te halen. Nadat alles was ingeladen in de bus zijn we gestopt bij de groenteman om groente en fruit te halen. Wat gaat er toch een hoop mee voor drie dagen, echt bizar. De gids vertelde dat we nog twee of drie keer gingen stoppen voordat we naar het dorpje konden rijden. Dus zo gezegd zo gedaan we zijn nog drie keer gestopt om benzine voor de boot, loempia, baka bana en middageten en als laatst olie voor de boot. Toen de olie binnen was konden we richting het dorp rijden waar we op de boot zouden stappen. Het laatste stuk was over een zand weg met flink wat gaten in de weg. De gids gaf aan dat we goed naar de bomen moesten kijken om te zoeken naar aapjes. Ja hoor ik had aapjes gespot en de chauffeur stopte de auto om even te kijken of het er nog meer waren. Er zaten er 3 bij elkaar. Ik kreeg van de gids te horen dat hij een goede spotter in de auto had. Bij de boot aangekomen moest alles uit de auto de boot in. En konden we het laatste stukje afleggen van de reis. We vaarde op de diepste rivier van Suriname en hier leefde ook de zeekoe. Wel was het een bijzonder kleine kans dat we die gingen zien maar zeg natuurlijk nooit nooit.
Na een half uurtje varen zagen we de lodge te voorschijn komen en stonden Pepijn en Pino ons op te wachten. We hebben de boot leeg gehaald en even een kamer gekozen. Ik sliep samen met Eileen. Na de spullen weggelegd te hebben we gegeten en gingen we naar het dorp wat er naast ligt. Hier hebben we een rond leiding gekregen en het dorpshoofd ontmoet. Hele aardige man maar hij kan slecht zien. In de avond zijn we nog even Borgoe bij hem gaan drinken, dat is de Surinaamse rum. De volgende dag hebben we een jungletocht gemaakt die niet zoveel voorstelde maar wel allemaal fruit kunnen eten die in het dorp groeit. Terug bij de lodge konden we even chillen en heb ik toch de zeekoe even boven wat gezien. Mijn dag kon niet meer stuk. In het gebied leven ook veel blauw gele papegaaien die je dan al van ver hoort aankomen. Wat maken die een herrie zeg. In de avond naar een mooie sterrenhemel kunnen kijken en het was super helder. Op de laatste dag hebben Eileen en ik vooral gerelaxed en zijn de andere naar het dorp gegaan om afscheid te nemen na 3 maanden af en toe daar te zijn. De stagiaires zouden namelijk niet meer terug komen want ze gingen twee weken later naar huis. Na de lunch hebben we de terugreis in de boot alleen maar regen gehad dus was lekker fris. In de bus konden we gelukkig opwarmen en lekker thuis na drie dagen gaan douchen. Gek om de eerste toerist op een trip te zijn maar het was wel leuk en gezellig.

Sinds gisteren heb ik ook weer vijf nieuwe huisgenoten, wel weer even wennen na een maandje alleen met Paco gewoond te hebben. In het andere huis zijn ook drie nieuwe meiden aangekomen. We zijn nu met 10 meiden en gelukkig hebben we nog twee mannen in huis. Helaas gaan Paco en Mark binnenkort al weer naar huis en dan woon ik met allen maar vrouwen.

Voor de rest ben ik vooral bezig geweest met mijn verslagen voor school want binnenkort heb ik mijn tussenevaluatie. Dus moest ik af en toe ook even daar aan zitten. Eileen heeft mij wel vaak gesteund en is dan mee gegaan om voor haar werk bezig te zijn. Aankomende ander halve week wordt het nog even aanpoten voor school en dan kunnen we daarna weer even achter over leunen.

Aankomende woensdag komen Victor en Hans dan aan en ik zal daarna weer een nieuw verslag maken over hoe het was en vooral wat zij van Suriname vinden. En ik ben dan ook over de helft van mijn stage.

Dikke kus van mij uit Paramaribo en veel leesplezier :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 19712

Voorgaande reizen:

18 September 2018 - 31 Juli 2019

Stage Suriname

17 Februari 2014 - 12 Juni 2014

Stage op Bali

Landen bezocht: