Al een paar dagen in Pohsanten - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Kim Kooman - WaarBenJij.nu Al een paar dagen in Pohsanten - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Kim Kooman - WaarBenJij.nu

Al een paar dagen in Pohsanten

Blijf op de hoogte en volg Kim

27 Februari 2014 | Indonesië, Denpasar

Hoi allemaal,

Zoals de meeste mensen weten ben ik vrijdag 21 februari in de ochtend aangekomen in Pohsanten. Het was een erg warm welkom wat ik kreeg van Batty en de kinderen. Die dag heb ik vooral mijn spullen uitgepakt en in mijn nieuwe kamer voor de komende 3 maanden gelegd. Ik mocht daarna gelijk mee eten. Voor de rest heb ik toen een rondleiding door het huis gehad en gezien hoe het eruit zag. 's avonds niet te laat naar bed want de volgende dag kwam er al weer aan. Ik was erg moe dus dat was makkelijk om in slaap te komen. De zaterdag gingen de kinderen in de ochtend naar school. Ik ben mee om boodschappen geweest. En in de middag en avond was het vooral tv kijken. Dat mag namelijk alleen in het weekend dus op zaterdag en zondag. De zondag werd ik vroeg gewekt. Want we hadden een crematie in het dorp waar ik mee naar toe mocht. De traditionele kleding aangedaan. En we konden gaan. Het was erg bijzonder om mee te maken want het is een soort feest. Je mag er niet bij huilen en iedereen praat ook met elkaar. De maandagochtend moesten de kinderen weer naar school. Ik eet 's morgens een boterham met pindakaas of hagelslag. Want dat hebben ze hier. Echt zo gek haha. Voorderest ik in de middag en avond rijst. En heel veel water drinken. Dus goed voor de lijn hahaha.
Maandagmiddag ben ik met de kinderen mee naar de rivier hier in de buurt geweest. Het is zo apart je loopt eerst langs rijstvelden en dan komt er ineens een mooie rivier te voorschijn.
Dinsdagavond hadden we een super erge regenbui voor mij doen. Hier is dat normaal maar ik vond hem vrij heftig met onweer. En alles was echt zeiksnat. De eerste 4 dagen was het erg warm hierzo. Nu hebben we een vries windje vanuit Australië omdat het daar winter is. Dat is erg aangenaam.
De douche is met koud water wat erg lekker is omdat je hier snel zweet en erg warm is. Vind ik het een heerlijke afkoeling. Want ik kan ook warm water douchen maar wil liever met koud.
Voor de rest zijn de kinderen echt super lief en heb ik het erg naar mijn zin hierzo.
Mijn verslagen zullen niet meer elke dag komen. Omdat ik internet via een stickie heb. Ik probeer 1x in de week en als het kan doe ik het natuurlijk vaker.
Vanaf maandag ga ik het echte programma mee draaien. Nu was het nog vooral wennen aan de warmte, tijdverschil. Maar maandag starten we de ochtend om half 5. Dus dat gaat wel even anders worden. Het is zelfs nog eerder opstaan als ik naar school ga haha. Maar ik ga er gewoon van genieten en dan komt alles goed.
Dit was het weer voor vandaag.
De reacties vind ik erg leuk om te lezen. Dus vooral blijven doen.

Dikke kus van mij.

  • 27 Februari 2014 - 07:10

    Naomi:

    Wat tof!!! Kreeg jij ook traditionele kleding aan??
    Xxxxxxx naoom

  • 27 Februari 2014 - 09:30

    Opa & Oma:

    Hoi Kim
    Leuk om weer wat te lezen over je stage, die crematie hebben wij ook een keer mee gemaakt het is dan echt feest en heel indrukwekkend. Nu hier is er veel wind en regen maar dat hoort er bij, bij jou daar is het toch iets anders en als het regen dan is dat ook serieus regewater wat er naar beneden komt.Fijn om telezen dat het leuk vind geniet er van en wij wachten op een vervolg van je verslag.
    Groetjes van Opa Cor & Oma Elonka

  • 27 Februari 2014 - 11:27

    Je Moettie:

    Lieve Kim

    Bijzonder om mee te maken een creamatie, niet alledaags, dus bijzonder dat je mee mocht.

    Gelukkig kim de botherham met pindakaas of hagelslag, wel vreemd, maar super lekker, Heb je ook gevraagd of het de pindakaas van Appie Heijn mocht zijn, nee grapje.

    Maar lusten de kinderen daar dan pindakaas en/ of hagelslag, typisch nederlands.

    Wat een geweldige tijd at je as week zo lekker vroeg uit je bed moet, dan begint de dag lekker vroeg, dan heb je er nog wat aan. Wat ga je vanaf die tijd dan doen, moeten de kinderen zo vroeg naar school?

    Verder voor mij fijn om te lezen dat je het super naar je zin heb, lees elke dag de watts uppjes van je, maar het doet mij goed dat je het naar je zin heb.
    Niet de bedoeling dat dat je nog langer blijf of dat je de smaak te pakken heb om weer eens terug te gaan, voor jouw misschien hartstikke leuk, maar voor mij iets minder, of het wordt gewenning. Nee kim ik wens je een geweldige tijd daar, en merk dat je uit je verslagen dat het goed met je gaat

    Je verslagen zijn erg leuk om te lezen, je heb talent

    Dag dochter van me

    kus je moettie


  • 27 Februari 2014 - 13:51

    Rinske:

    Hoi Kim, wat fijn dat het zo goed met je gaat. Leuk om je verslag te lezen.Geniet maar van alle mooie en leuke dingen die daar plaatsvinden. Ik kan me nog herinneren dat een koude douche inderdaad heerlijk is als het zo warm is. Hier is dat onvoorstelbaar. En....hagelslag bij je ontbijt is wel erg lekker denk ik. Toch een beetje Hollands. Meisje, veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag, xxx

  • 27 Februari 2014 - 15:35

    Victor:

    Wordt wel even wennen als jij weer thuis bent. Douche op koud water, half 5 opstaan en iedere avond rijst. Ik doe niet mee.( je zusje denk ik wel......)
    Kim geniet vooral, maar daar heb je alle tijd voor als je zo vroeg opstaat. Wat ik wel weet is dat vele mensen jouw verslagen lezen en er zelfs op wachten. Ik zeker.
    Tot je volgend verslag.xxx

  • 27 Februari 2014 - 19:46

    Judith:

    Ha Kim
    Jaaaa lekker warm daar Zo word de pindakaas een pindasaus Zou het daar vandaan komen hihi

  • 27 Februari 2014 - 19:49

    Judith:

    Vervolg....Nou good luck volgende week, dan gaat het echte werk beginnen.
    Zoen En...Nikmatilah XxX

  • 27 Februari 2014 - 20:36

    Gerda:

    Hey Kim,

    Wat leuk om je verslag te lezen. Je bent al snel gewend zeg! Welke leeftijd hebben de kinderen? En hoe communiceer je met ze? Ik denk dat je snel aan de warmte zal wennen hoor, en als je straks weer terugkomt is het hier net weer zomer (goed uitgekiend!).
    Zijn er nog meer stagiaires trouwens of ben jij de enige?
    We wensen je heel veel succes met alles en we blijven je volgen natuurlijk!
    Liefs van Eric en Gerda

  • 28 Februari 2014 - 16:08

    Trudie:

    He hallo Kim,

    geweldig zeg wat een verhalen allemaal.
    Begrijp wel allemaal zeer indrukwekkend.Kun jij je verhaal wel kwijt over wat je allemaal meemaakt of doe je dat in je verslag?
    Uit wat voor soort gezinnen komen de meeste kinderen? Denk allemaal met zeer veel armoede of zitten er ook kinderen bij zonder ouders.

    Zag de foto van de drukte bij de crematie,nou,nou, goed dat het niet in Nederland is dat wordt dan een dure koffietafel,ha,ha.

    Van mijn kant nu pas een mailtje, sorry laptop was kapot, dus kan nu weer je reisverslag lezen en natuurlijk volgen.

    Ja de tropische buien herken ik wel dan denk je dat de hemel naar beden komt en even later is het weer heerlijk weer, gelukkig maar.

    Nou meisje werk ze en geniet er van.

    groetjes en een dikke kus TrudieX

  • 01 Maart 2014 - 03:03

    Kim Kooman:

    Hoi Allemaal,

    Ik heb inderdaad traditionele kleding aangehad.
    Dat was echt bijzonder om aan te hebben maar ook verschrikkelijk warm.
    De kinderen eten inderdaad geen boterhammen met pindakaas of hagelslag.
    Die eten rijst en snap ik ook wel want rijst vult enorm.
    De kinderen in het te huis hebben de leeftijd van 7 tot en met 21 jaar.
    Ik communiceer met ze in het Engels is niet altijd even makkelijk omdat het Engels op school heel slecht is.
    Ik ben momenteel de enige stagiaire er is ook even niet meer ruimte voor andere.
    Want er zitten momenteel 25 kinderen in het te huis.
    De kinderen zijn allemaal erg arm vanuit huis. Vandaar dat ze bij ons zitten.
    Ook omdat er niet voor ze gezorgd kan worden bijvoorbeeld.

    Dit was het weer.

  • 01 Maart 2014 - 14:15

    Oma Elonka:

    Hoi Kim, wat fijn dat ik je stem weer even hoorde. Ik wilde niet gaan huilen maar dat gaat van zelf.
    Ook je berichtje ontvangen, en we zijn altijd blij als we je verslag lezen. wij hebben je ook een boekje mee gegeven kijk je daar wel eens in ?
    Opa en ike gaan vanavond uit eten, wel weer eens een keer leuk en lekker denk ik.
    groetjes van oma elonka en heel veel kussen van mij voor jou.

  • 01 Maart 2014 - 15:35

    Karin:

    Hoi hoi Kim, hartstikke leuk om je verslag weer te kunnen lezen. Fijn dat je het naar je zin hebt. Jemig dat wordt vroeg opstaan zeg...schrale troost maar Wil mocht vanochtend om kwart over 4 zijn bed uit. Hij ging oliebollen bakken(zo'n 700 stuks) voor de organisatie waar Nikki mee naar de Oekraïne gaat. De jongeren moesten ze verkopen.bijzonder zeg zo'n crematie. Dus vandaag mag er weer tv gekeken worden bij jullie...tis tenslotte weekend. Ben net naar de korfbal geweest...jaja ze hebben gewonnen(B1). Nou meid ik ben weer beetje op de hoogte van jou leventje daar,jij weer beetje van onze bezigheden. Succes maandag met vroeg opstaan...veel plezier en succes!! Dikke kusxxx Karin en de rest

  • 01 Maart 2014 - 17:12

    Opa En Oma Kooman:

    Lieve Kim
    Fijn om je verslag te lezen.Over de reis heeft je vader ons op de hoogte gehouden,maar dat houdt natuurlijk op toen je in de taxi stapte.Een rustig gevoel dat jullie deze reis samen konden maken.
    Maandag gaat het echte werk voor je beginnen.
    Wij liggen nog niet op bed,als jij er al weer naast staat.
    De kinderen zullen vroeg naar school gaan vanwege de themperatuur.
    Aan het eten zul je ook moeten wennen,ik denk dat je over een paar weken best aardappelen met bloemkool en een gehaktbal zult lusten.
    Opa en ome Jaap zijn de badkamer aan het installeren(toch maar lekker warm douchen denk ik)
    En dan binnenkort de doorbraak naar de woonkamer.
    Als je terugkomt is alles wel klaar.
    Nou Kim we kijken uit naar je volgende verslag,lieve groeten van ons ,dikke kus:oma

  • 01 Maart 2014 - 20:32

    Bep:

    Vandaag weer een verslag van je gelezen. ik heb ook al een paar keer gereageerd, maar je weet, dat ik geen held ben op de computer en....mislukt. Nu is mijn redder in de nood hier, dus het komt wel goed. Fijn dat je het zo naar je zin hebt, OOk fijn dat je de kinderen helpt met engels. Toen wij eens op Soembawa waren had de leraar engels gezegd tegen zijn leerlingengezegd, dat ze maar veel met touristen moesten praten. Later begrepen we dat, want hij was ook onze gids en kon heel slecht engels. Ik heb nog last van mijn been. Ik ben vrijdag bij de orthopeed geweest en een injectie gekregen. Pijnlijk en het zal pas woensdag werken. Ik hoop het. Nou Kim ik wens je veel succes KUS

  • 01 Maart 2014 - 20:37

    Victor:

    Ha die Kim,

    de helpdesk van Bep schrijft zelf ook nog iets. Niet dat ik veel heb toe te voegen maar Bep drukte al op versturen terwijl ze nog niet klaar was. Nog wat bijscholing nodig dus. Hier alles ok, 12 maart uitslag van mijn knie. Moeders is aan het werk. En het regent maar weer eens. geniet en tot je volgend verslag

  • 06 Maart 2014 - 14:16

    Bep VErmue:

    hallo Kim.Ik ga jou maar eens schrijven. Ik zit toch maar thuis met mijn zere knie. De spuit, die ik er vrijdag in gekregen heb, helpt ook niet. Het is hier heel zonnig weer. Mijn hulp is geweeest vanmorgen en ik zit weernetjes aan kant. Echt Hollands......Maandag en dinsdag is Stijn hier geweest. Hij heeft vakantie en is hij mij wezen helpen. Het was heel gezellig. Ben je nu al helemaal in de running in het tehuis? We horen je wel op het volgende bericht. Ik kijk er naar uit. Ik bel je morgen, maar mocht het niet lukken,dan feliciteer ik je nu maar vast. Ze zullen er daar ook wel een feestje van maken. Kim,kus. Bep

  • 07 Maart 2014 - 11:02

    Oma En Opa Kooman:

    Lieve Kim
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Vreemd idee,je bent nu al een hele dag jarig en bij ons is het nog geen elf uur in de morgen.Jammer dat ik je niet even kan bellen, maar je hebt je oude nummer natuurlijk niet meer.
    Het zal voor jou toch een vreemde dag zijn.Maar er zullen vandaag toch heel veel mensen aan je denken.
    Hier is het heerlijk weer,bijzonder voor de tijd van het jaar.Vorig jaar was het heel wat kouder.
    Ik heb iedere dag een poosje in de tuin gewerkt,en we kunnen ook weer lekker buiten koffie drinken.
    Voor mij mag het zo blijven,ik verlang echt niet naar 37graden.
    Dag kim,we denken aan je. Lieve groeten van oma en opa kooman.

  • 07 Maart 2014 - 12:38

    Ome Jaap En Gloria:

    Hoi Kim
    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag. Zal wel vreemd zijn zo zonder familie. Jammer dat we je niet persoonlijk kunnen feliciteren maar gelukkig hebben we internet. Het is erg leuk om regelmatig wat van je te lezen. We kijken iedere dag even of er wat nieuws op staat. Veel plezier daar. Groetjes (en een dikke verjaardags kus van ome Jaap)

  • 07 Maart 2014 - 12:48

    Opa Cor En Oma Elonka:

    Jarige Kim nomaals gefeliciteerd met je 19 e verjaardag, hebben de kinderen al een liedje in het maleis voor je gezongen?? zoniet dan doen wij het wel in het nederlands. Met de kippen gaat het uitstekend ze leggen elke dag een ei dus als je weer thuis bent in Juni heb ik wel een paar doosjes met eieren voor jou. en zo te horen (via mama) heb je het uitstekend naar je zin, je geeft de kinderen al engelse les en dat is heel handig voor de kinderen, zo kunnen zij zich later nog beter verstaanbaar maken in de maatschappij hoewel gebarentaal is ook heel handig in het buitenland. groetjes van OPA & OMA en een dikke kus.

  • 07 Maart 2014 - 12:51

    Trudfie:

    He Kim,

    natuurlijk van mij ook van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Maak er in het verre een fijne dag van.

    liefs en groetjes Trudiexx

  • 07 Maart 2014 - 18:15

    Bernadet:

    Ha die jarige job

    Jouw gesproken via skype, erg gek om je te zien, je was helemaal rood verbrand. Strand geweest, vertelde je. Zo te horen heb je het erg naar je zin. Voor ons is het vreemd, geen jarige job in ons midden, scheelt natuurlijk wel een kado.

    Maar van ons allemaal
    lang zal je leven, lang zal je leven, lang zal je leven in de gloria, in de gloria, in de gloria, en de rest mag je zelf verzinnen

    kussen van ons, dikke verjaardagskussen

  • 07 Maart 2014 - 21:06

    Judith:

    He Kim Nog een keer Van harte gefeliciteerd Jij slaapt nu Wij gaan een borrel drinken op je verjaardag Zoenen Wilma & Judith

  • 08 Maart 2014 - 11:20

    Mindo:

    Kim,
    Selamat ulang tahun, panjang umur dan sukses di Bali!
    Salam dari Belanda
    Mindo

  • 08 Maart 2014 - 12:01

    Jaap (je Neef):

    hey kim van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    dus zo te lezen heb je het wel naar je zin daar he beetje in dat moie weer zitten.
    nou veel plezier en succes nog groetjes jaap en chenna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 19734

Voorgaande reizen:

18 September 2018 - 31 Juli 2019

Stage Suriname

17 Februari 2014 - 12 Juni 2014

Stage op Bali

Landen bezocht: