Feestmaand December. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Kooman - WaarBenJij.nu Feestmaand December. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Kooman - WaarBenJij.nu

Feestmaand December.

Blijf op de hoogte en volg Kim

08 Januari 2019 | Suriname, Paramaribo

Daar zijn we dan weer. De feest maand December zit erop en wat werd er hier gefeest zeg.

Ook zijn mijn vijf lieve huisgenootjes weer vertrokken naar Nederland. Als eerste gingen Djura, Swenya en Sanne-Marije naar Nederland. Samen met Sander heb ik ze uitgezwaaid en kwam ik in een leeg thuis terug want Nina en Nadia waren nog op trip. De week erna gingen Nina en Nadia naar huis, ook hen heb ik kunnen uitzwaaien. Wat een gek idee was dat zeg. Met deze meiden heb ik toch 3 maanden lief en leed gedeeld en samen het avontuur in Suriname begonnen. Dus heb wel even wat traantjes moeten weg vegen.
Esther het meisje wat in het andere huis woonde ging ons ook verlaten. En niet veel later ging Sander dan ook. In twee weken tijd gingen 7 huisgenoten weg en bleven wij nog met vier over.
Gelukkig kwam Paco bij mij in het huis wonen en had ik voor anderhalve week nog iemand in huis, want Paco is op vakantie naar Curaçao.

Maar de feestdagen zijn natuurlijk geweest en wat een ding is dat hier in Suriname. De kerst heb ik samen met mijn huisgenoten door gebracht. Kerstavond ben ik met Mark en Sander gaan eten bij het restaurant Jomax, dit zit namelijk niet zo ver van de kathedraal waar we de kerstmis gingen bij wonen. Na het eten zijn we naar de kathedraal toe gelopen want we hoorde van de eigenaar van het restaurant dat we op tijd moesten zijn. Gelukkig waren wij er al om 5 over 9 en begon de mis pas half 10. De eigenaar had gelijk want het werd al snel druk en vol. Surinamers kunnen dus wel op tijd komen als het maar belangrijk genoeg is en dat ze dat er anders geen plek is. Ik heb hier wel even om moeten lachen. De kathedraal zag er aan de binnenkant super mooi uit en is helemaal van hout. Wel is het er erg warm maar er hangen gelukkig ventilators aan de palen zodat het toch een beetje waait. De mis heeft ongeveer 2 uur geduurd en daarna moesten we nog een taxi proberen te krijgen. Dit was nog wel een dingetje.
Op eerste kerstdag ben ik naar mijn stage in de ochtend gegaan om te helpen met brood delen aan de mannen en vrouwen van de straat. Er was veel eten gedoneerd dus we konden ze iets extra's geven. En als drinken kregen ze in plaats van thee een glasje cacao. De mannen waren er erg blij mee. Na mijn werk ben ik terug naar huis gegaan waar mijn huisgenoten een spelletje aan het spelen waren. Hierbij aangesloten en nog even lekker in het zwembad gelegen. We hadden afgesproken om samen te koken. Sander en Mark hebben de bbq aangestoken en Eileen en ik hebben het eten voorbereid. De kip ging met een blikje bier op de bbq en de aardappelgratin ging de oven in. Toch raar om met kerst te kunnen bbqen en in je korte broek rond te lopen. Het eten was super lekker en hebben nog spelletjes met elkaar gespeeld.
Op tweede kerstdag hebben we vooral niks gedaan. Iedereen heeft uitgerust en het was veel aan het regenen. Dus zijn we spelletjes wezen spelen en nog even naar de supermarkt gegaan om het avond eten te scoren. Het werd pizza, echt een kerst maaltijd. Wat maakt het ook uit als het maar lekker en gezellig is toch :)

Tweede kerstdag is volgens mij hier ook het sein dat je vuurwerk mag afsteken. Elke dag werd al zoveel afgestoken dat wij ons afvroegen wat we op oudjaarsdag dan wel niet zien. Ook houden ze hier erg van knallen. Op oudjaarsdag is het traditie om als bedrijf een pagar af te steken, dit is een duizendklapper.
In de stad worden deze ook heel veel afgestoken met oudjaarsdag. Het feest begint hier al om 10 uur in de ochtend en duurt de hele dag. Ik ben samen met mijn huisgenoten rond 1 uur naar de stad gelopen. Een taxi kan je op deze dag namelijk vergeten. Eenmaal in de stad aangekomen waren mensen aan het dansen en feesten. De meeste mensen hebben hun eigen koelbox met drank mee en tillen die heel de dag bij zich. Ook kan je overal op straat drinken kopen. Met mijn huisgenoten en nog andere mensen zijn we de muziek gaan opzoeken. Af en toe moest je door een mensenmassa's wat niet te doen was. Zo'n drukte kennen wij voornamelijk om cafe's of clubs binnen te komen, hier is het over een gedeelte van de straat. Je bent dan echt een soort tonijn in blik, zo druk is het en wordt er geduwd en getrokken. Na het feesten in de stad zijn we onderweg even wat wezen eten en waren we rond 7 uur thuis. De laatste nummers van de top 2000 gingen aan en hebben mee afgeteld met het Nederlandse nieuwjaar. Nadat wij elkaar alvast nieuwjaar hadden gewenst werd er even met familie en vrienden gebeld. Na het bellen hebben we een nieuwjaarsduik gemaakt. Wat een gek idee was dat, in Nederland was het nieuwjaar en wij moesten nog 3 en half uur wachten. Dus na het zwemmen gedoucht en opgekleed om verder te feesten. We zijn naar Zus en Zo (restaurant) gegaan waar een heleboel andere stagiaires waren. Het was zo ver ook in Suriname was het dan nieuwjaar, samen met Mark en Eileen ben ik naar de weg gelopen om meer vuurwerk te zien. Daar kwamen een meisje tegen waarvan haar tas was gejat en de dief zat onder de brug. Er stonden een heleboel Surinamers bij om haar te helpen en er werd vuurwerk en stenen naar de dief gegooid. Ik heb hier even bij gestaan maar wilde er al snel weg, straks was het een van de zelfmelders van mijn werk. Dus Eileen en ik zijn terug gegaan en Mark kende het meisje dus was daar gebleven. Later toen Mark terug bij Zus en Zo was vertelde hij dat de dief was gepakt en helemaal in elkaar geslagen is, terwijl de politie er naar keek. Ik ben dus blij dat ik weg was gegaan.

Na zo'n hele dag slenteren en lopen zijn we rond 2 uur naar huis gegaan. We vonden het wel welletjes en konden niet meer. Dus terug naar huis gelopen want taxi bestellen was nog steeds onmogelijk. Eenmaal in bed besefte ik dat ik vandaag oud en nieuw in een korte broek heb gevierd en dat we zo'n 15 uur hebben gefeest. Is wel even iets anders dan in Nederland.

Buiten om de feestdagen merk je in de maand december dat er veel feestje worden gegeven en dat voor de 15e alles geregeld moest zijn op mijn werk. Daarna zijn veel bedrijven slecht te bereiken en gaan er veel dicht rond kerst en oud en nieuw. Op mijn stage hebben we de jaarafsluiting gehad en hadden ze eten en drinken geregeld. Het was wel een keer leuk om de collega's en cliënten van de andere locatie te spreken en te zien.

Ik heb nog bezoek gehad van Stefan. Hij was hier voor een zakenreis en had gevraagd of ik mee wilde naar een feest. Wel tof om een keer de rijke kant van Suriname te zien en te bespreken. Een hele leuke avond gehad met een drank spelletje die ik net had verloren en waar ik eindelijk sushi kon eten. Die ook nog super lekker was.

Tussendoor heb ik nog aan school gezeten want de deadlines komen steeds dichterbij. En is nu het echte leven weer begonnen. De vakantie is weer voorbij. Aankomend weekend ga ik op trip met Eileen naar een vrij nieuwe tour. Ik ben heel benieuwd want het schijnt er vrij back to the basic te gaan. Bij mijn volgende verhaal zullen er dus foto's van de trip zijn. En denk ik dat Victor en Hans al in Suriname zijn, want dat duurt ook nog maar een maandje.

Lieve allemaal veel lees plezier en tot de volgende keer.
Dikke kus van mij

  • 08 Januari 2019 - 12:51

    Judith:

    Leuk Kim! Wat een feestdagen heb je gehad. En 7 huisgenoten weg...dat is aardig wat. Gelukkig zijn er nog een paar over waarmee je je zo te lezen prima vermaakt. Nu weer aan de slag

  • 08 Januari 2019 - 12:50

    Judith:

    Zet m op en dikke zoen van ons &

  • 08 Januari 2019 - 12:55

    Judith:

    Dit heet reageren in etappes..

  • 08 Januari 2019 - 15:36

    Els:

    Wat een super ervaring. Succes met oppakken van het "gewone" leven na zo een feestelijke maand

  • 08 Januari 2019 - 15:50

    Bernadet:

    Lieve kim....wat gaat de tijd erg snel...alweer een tijdje in Suriname, zo te lezen vermaak jezelf nog steeds. 15 uur feesten....moet er niet aan denken...ben je kapot. Maar wel weer super om mee te maken. Dikke kussen uit goes je moettie

  • 14 Januari 2019 - 09:53

    Cor De Looff:

    Hallo Kim hier een berichtje uit het regen achtige Vlissingen. Ook wij zijn de december maand goed door gekomen. De eerste kerstdag hadden wij de kook club bij ons voor een rijst tafel en het was weer heerlijk en de tweede kerst hadden wij de familie 10 volwassen personen voor de brunch en dat was ook heel gezellig. Gisteren bij je moettie geweest en victor wat vind ik het toch een gezellig huis. Verder gaat hier alles gewoon zijn gangetje . En bij jou ook binnen kort de familie uit Goes bij jou in Suriname wel heel leuk voor allemaal .Verder een dikke BRATA en MIOSYI dag kim

  • 14 Januari 2019 - 11:14

    Opa Cor En Oma Elonka:

    dit bovenste bericht is uit vlissingen kim

    groet van opa cor en oma elonka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 19686

Voorgaande reizen:

18 September 2018 - 31 Juli 2019

Stage Suriname

17 Februari 2014 - 12 Juni 2014

Stage op Bali

Landen bezocht: