Oud en nieuw is voorbij - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Kim Kooman - WaarBenJij.nu Oud en nieuw is voorbij - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Kim Kooman - WaarBenJij.nu

Oud en nieuw is voorbij

Blijf op de hoogte en volg Kim

01 April 2014 | Indonesië, Denpasar

Hoi lieve allemaal,
Het oud en niew is afgelopen dus ik heb tijd voor een nieuwe update.
Mijn week in het huis begon op maandag natuurlijk. Mijn wekker stond om half 4 zodat ik nog even half uur in bed kon liggen. Maar om 4 uur moest ik er toch echt aangeloven. Dus opgestaan en snel omgekleed. Daarna eten opgewarmt voor de kinderen en de rijst gemaakt. Want dat eten de kinderen ook in de ochtend. Nou dan is het wachten tot iedereen op staat en komt eten. De kinderen gaan eerst douchen en aankleden natuurlijk. De meeste zijn om half 6 klaar en gaan dan gauw eten. De kinderen die op de basisschool en mavo zitten lopen naar school. Die gaan meestal tussen 6 en half 7 lopen. Dan is het nog donker en wel lekker cool om te lopen. De kinderen die op de havo zitten gaan met de scooter deze vertrekken rond half 7 en 7 uur. De scholen starten hier namelijk om 7 uur in de ochtend. Zo gaat elke ochtend.
Vanaf woensdag zijn we later begonnen om 5 uur. Omdat we anders zolang moeten wachten tot dat de kinderen op staan en alles. En het eten is in kwartiertje op gewarmt. We eten namelijk wat er gisteravond over was dat eten ze. Ik heb donderdag ochtend met Dek Adi naar school gelopen. Wat een rot eind. Hij loopt dit dus 6 dagen in de week. In de ochtend is het lekker cool maar in de middag is het al gauw 30 graden. Dan is het echt geen pretje om naar huis te lopen. . Nadat ik mee naar school ben gelopen moest ik natuurlijk ook nog terug. Iedereen die me tegen komt in het dorpje roept ook naar me. Goodmorning of Paigi dat is in het indonesisch. Ik voel me hier dan net een koninigin, want het is zo bijzonder dat ik wit ben. Als je dan terug naar huis loopt door het dorpje zie je wel dat de mensen bijna geen geld hebben. Echt hoe sommige huizen er uit zien is echt zonde. Ik weet ook niet of je het altijd een huis kan noemen. En zoveel vuil aan de kant van de weg. Want iedereen gooit hier alles op straat. Je gooit het niet netjes weg nee gewoon op straat. Daarom leven er hier denk ik ook zoveel zwerfhonden. Ik was terug in het huis dan gaan we alles schoonmaken. Afwassen, vloeren vegen, dweilen en natuurlijk douchen. Om 11 uur moesten we bij Gung Marta op school staan. Zij had haar afsluiting van de praktijk. Ze leert voor naaister en had erg mooie dingen gemaakt. We mochten ook gelijk eten want van de 3e klas kookschool hadden ze allemaal eten gemaakt. Het was echt heerlijk. Er zaten zelfs westerse dingen bij erg leuk om te zien.
De kinderen die op de mavo zitten lopen nog 2 kilometer verder. Dus dat is 4 kilometer verder per dag. Echt ongelooflijk en zo warm. Ik ga binnen kort ook met hun mee naar school. Om te zien hoe hun school er uit ziet. Ben ik namelijk erg benieuwd naar.
Op 27 en 28 maart gingen de meeste kinderen naar huis voor Nypi. Dat is het oud en nieuw van de Hindoes. Ze zijn al tijden bezig om poppen te maken waarmee ze dan de straat op gaan. Erg mooi om te zien. Op vrijdag waren we nog met 12 kinderen. Die dag was ik weer vrij van het huishouden. Dus heb ik lekker uitgeslapen.
Op zaterdag ben ik naar LC gegaan om daar mijn huiswerk te proberen te maken. Want ik had in Pohsanten geen internet. Ik kwam in LC aan en Gert zij dat daar ook geen internet was. Dus daar tot aan 12 uur gezeten om toch te proberen. Daarna kwam Bu Tut mij weer halen. En mocht ik weer op de brommer terug naar Pohsanten rijden. ’s Avonds uit eten gegaan met Theo en Gert nog voor mijn verjaardag. Het was echt heerlijk. We aten Nasi Korang met kip stukjes in saus van ketjap. En kippenkluifjes het was zo lekker. Dat echt tot de laatste uit heb op gegeten. Nadat we klaar waren reed ik terug naar Pohsanten. En was mijn bensil bijna op. Dus gauw bij tankstation gestopt op te tanken. Alleen kreeg ik mijn buddy van de scooter niet open. Dus ik natuurlijk al helemaal in de stress maar de man van tankstation heeft mij heel aardig geholpen. En had ik uiteindelijk weer bensil. Dus ging mijn reis verder naar huis. Het is ongeveer 15 tot 20 minuten rijden van LC naar Pohsanten. Alleen rijden ze hier aan de linkerkant. En gebruiken ze graag de toeter haha. Ik ben het nu ondertussen gewent en gebruik hem zelf ook ontzettend veel als ik rij.
30 maart was Batty jarig. En het was Nypi. Dus er werd veel gekookt ook omdat we op 31 niet mochten koken. Er was vanalles. Kip, vis, pindasaus, gekookte eieren en nog verschillende soorten cakejes. Het was erg gezellig en erg lekker het eten. De jongen die in Denpasar studeert was er ook. Ze mochten een glas spirte of fanta. Dit is voor hun erg bijzonder omdat ze normaal alelen maar water drinken. In de middag gingen we dan naar de poppen kijken. Echt heel bijzonder er word volop gefeest en er is muziek. En met die poppen gesjouwt. We stopten op een kruispunt daar was een draak met 2 mensen er in aan het dansen. En 2 hele speciale poppen met ontzettend lang haar. Dit waren ook 2 echte mannen. Op een duur ging er 1 helemaal door het lint en werd helemaal gek. Volgens hun is die dan bezet door de duivel en komt er een mevrouw met water en kwastje en dan word hij weer rustig en gaat de duivel uit hem. Dat was echt bijzonder om te zien ik was echt in shock. En ook eigenlijk heel bang. Maar dat gebeurd dus hier. Het ziet het ook als ze met de poppen door de straten lopen op eens heeft die dan een eigenwil en worden al die mannen die hem tillen alle kanten opgesleurd. Hij is dan bezeten.
31 maart is de dag dat je niet met scooter of wat voor voertuig dan de weg op mag. Het is dan zo stil. Echt heerlijk dat het zo stil is dan. Niemand gaat ook de weg op. Die dag mocht je ook geen licht gebruiken. Dit is 24 uur lang. Gaat 12 uur in de nacht in tot de volgende 12 uur in de nacht. Zo raar je ziet dus ’s avonds echt niks. En het word ook zo snel donker hier. Was echt een gek idee. Kon ook niet zo snel mijn bed vinden in het donker. Ik had mijn telefoon bij om een beetje de weg te vinden naar mijn bed. Alleen doordat je geen licht ben gewend zag ik op het begin nog minder.
Deze dagen waren echt bijzonder om mee te maken. En hebben ook echt een beetje shock achter gelaten. Vooral door die man dat die was bezet door de duivel. Maar ben weer helemaal bij gekomen.
Vandaag zijn de kinderen nog vrij dus lekker rustig aan. En straks weer eten. Voor de rest word er vandaag vrij weinig gedaan. Ik ga straks naar de supermarkt voor nieuwe shampoo en misschien nog een spirte halen om te drinken. Voor de rest starten morgen mijn activiteiten weer. Dus ben benieuwd. Dit was het weer voor deze week.
Ik wens iedereen heel veel lees plezier. En spreek jullie weer tot de volgende update.

Veel liefs van mij

  • 01 April 2014 - 06:25

    Bernadet:

    Dag meissie

    Wat een verslag, zoveel beleefd, zoveel gedaan, Wat een verhalen, je heb straks heel wat te vertellen thuis en fotoos laten zien. De man die uit zijn dak ging lijkt me ook niet echt wat om te zien, maar dat je dat allemaal kan meemaken. Is weer wat anders dan oud en nieuw hier

    Misschien kan je daar koningendag invoeren, allemaal een kleedje en alles verkopen, er ligt toch van alles op straat. Is er dan niet veel ongedierte trouwens. Of stinkt het niet met die hitte. Zo te lezen hebben ze nog nooit van klikko's gehoord, ik zal eens met de vuilnismannen praten, misschien leuk bedrijf in Bali startten.

    Wat lees ik tot mijn verbazing, je rijd op een scooter, kan dat zomaar. Ik raak al in de stress, met al die weg gebruikers daar, heel andere regels daar. Of laat iedereen elkaar netjes voor, lijkt mij niet. Maar goed het zal je allemaal wel lukken, dat geloof ik zeker.

    Geniet er nog van dat iedereen je begroet omdat je wit ben, doen ze nm straks niet in Nederland.

    Ik lees trouwens dat je veel te voet doet, al aan het oefenen voor de wandelmarathon, kunnen we je fiets hier wel verkopen voortaan alles lopend, prima plan

    Met ons gaat alles goed, naar de rommelmarkt geweest in belgie, altijd leuk en daar op het terras gezeten. Het is hier deze week erg mooi weer, heerlijk voor de tijd van het jaar
    As zaterdag bij Karin en Wil eten, met Hans en Kitjan.

    Leuk ik ben de eerste die een reactie plaats, voordeel van in de nacht te werken

    Mis trouwens je mee zingen met Marco Borsato, nou ja zingen, konden we allebei niet , maar toch

    Het ga je goed, veel plezier.

    Dikke kussen van ons

  • 01 April 2014 - 09:43

    Victor:

    Leuk verslag Kim. Je maakt van alles mee, wel mooi al die tradities.Als je thuis bent zullen we eens zo'n optocht organiseren in de Trumanlaan. Die scooter is toch wel met zijwieltjes? Dat zingen mis ik minder, de ruiten blijven nu gewoon heel.
    Geniet er van en tot op de skype.



  • 01 April 2014 - 15:25

    Oma En Opa Kopman:

    Lieve Kim
    Wat een mooi verslag heb je geschreven.Op deze manier beleven wij hier ook een beetje wat daar gebeurt.
    Die warmte zou ik nooit aan kunnen wennen, al moet ik wel eerlijk toegeven dat ik er beter tegen kon toen ik 19was! Ik zou trouwens wel als een neger rerug komen want ik ben al weer bruin van even een kopje koffie buiten te drinken. Van in de tuin werken wordt ik niet bruin want je weet dan sta ik altijd op mijn kop!
    Nou meisje bedankt voor je mooie verslag en tot de volgende keer.
    Groeten van opa en oma.

  • 01 April 2014 - 17:00

    Anouk:

    Lieve kim,

    Wat een verhalen allemaal, erg leuk om te lezen. Lijkt me wel heel bijzonder, zeker zo'n man die bezeten is door de duivel. Lijkt me ook niet erg leuk om te zien, ik heb het al nooit zo op al die enge dingen. Die warmte zou inderdaad ook niks voor mij zijn, je weet hoe snel ik verbrand haha. Het is hier trouwens ook goed weer, al 21 graden!

    Leuk zo'n scooter, misschien een idee om toch een vespa te kopen als je terug bent. Kan ik hem daarna van je over nemen haha. Grappig meteen mama de reactie: typisch moeders, meteen bezorgd.

    Hier gaat alles goed, afgelopen weekend eigenlijk niet zo veel gedaan. Ja gekorfbald en verloren met 9-6. Aankomend weekend gaan Wouter en ik naar Maastricht toe, en op de terugweg langs de Designer outlet naar de Ralph Lauren Factory store, dus je weet al wel dat mijn geld snel op zal zijn.

    Wat goed dat je alles te voet doet, train je alsnog een beetje voor de kust marathon. 4 kilometer in die hitte is vast te vergelijken met 42 kilometer in het Nederlandse rotweer.

    Ik zal de groetjes aan je bed doen, want ik weet dat je die het meeste mist haha.

    We missen je,
    Dikke kus van je zusje

  • 01 April 2014 - 21:44

    Judith:

    Ha Kim
    Fantastisch lekker scheuren op de scooter Dat gaat richting motor straks, ik ben voor

  • 01 April 2014 - 21:47

    Judith:

    Geniet daar! Dikke zoen

  • 03 April 2014 - 10:51

    Elonka En Cor:

    HOI KIM wat een gewldig verhaal over alles wat je daar mee maakt. Het is geweldig om te lezen.
    Het is net een boek als we het lezen, wij zijn er erg blij mee, en kijken er steeds naar uit.
    Voor jou verjaardag hebben wij een kaart naar jou gestuurd is die bij jou in bali aangekomen.
    Het weer hier is nog steeds geweldig,je kan elke dag in de zon.
    Opa is tomaten groente soep aan het maken, en dan denk ik zeker aan jou, dat lust je zo graag . Maken we zeker als je weer thuis bent.
    Verder hier alles goed ik ga vanmiddag weer kaarten en we zien graag naar je volgende verslag weer uit
    Dikke kus van oma ELONKA en opa Cor.

  • 04 April 2014 - 21:22

    Bep:

    Hoi Kim. Wat een lange brief deze keer. ik heb er weer van genoten. Wat maak je allemaal interesante en leuke dingen mee. Het is zo fijn, dat je dan daar woont, dan hoor je bij die mensen en zit je er midden in. Anders dan als je tourist bent. Ik stuur je nu een reactie, maar ik heb er al meer gestuurd, of gie zijn aangekomen weet ik niet. Je weet, dat ik niet een echte held ben op mijn laptop. Kijk nog maar eens onder vorige brieven, want als ik je een bericht stuurde deed ik dat soms onder een vorige. Volgens Victor dus fout.Hier is alles goed. Gisteren heb met mijn nicht Jo gewinkeld in Vlissingen. Eerst hebben we geluncht in Middelburg en toen zijn we een bril voor uit gaan zoeken. Het was leuk allemaal, maar ik was hondsmoe toen ik thuis kwam.Het is hier nu ook al lekker weer. Ik vind die 30 gr.bij jou maar niks. Kim ik stop er mee. Wees je voorzichtig op die brommer. Ik weet hoe ze daar rijden. Groetjes, kus van Bep

  • 06 April 2014 - 10:57

    Jenny, Da Vinci College.:

    Hi Kim,
    Jammer dat ik nu pas ontdek dat je toch een blog bij houdt.
    Fijn om even alle avonturen achter elkaar te kunnen lezen.

    Wat een enorme hoeveelheid indrukken doe je daar op. Het leven wat je beschrijft, is zo anders! Voor ons verwende westerse lui niet te bevatten.
    Het brengt je veel goeds zoals de omgang met elkaar. Daar kunnen wij veel van leren.......

    Kim, ik lees straks je reflectie maar eigenlijk vind ik het bovenstaande verhaal veel leuker. (Niet tegen André zeggen, hoor ;-)!!!)

    Groet,
    Jenny

  • 07 April 2014 - 13:30

    Wilma:

    Ha die Kim,

    Leuk verhaal weer. En leuk je zaterdag weer even gesproken te hebben via de app.
    Je maakt toch wel mooie, indrukwekkende dingen mee.
    Als hier geen werk meer is dan kunnen we altijd daar nog aan de slag....

    Hier is het vooral rustig.
    Gisteren hier in Varkensland (zo heet het stuk hier voor onze deur) gevaren met een buurmeisje die een rondvaarten bedrijfje is gestart. We mochten mee op proefvaart. Het was nog rustig, dus we hoefden niet te toeteren ; )) Wel een leuk tochtje. Is eens wat anders dan een rondvaart door A'dam. Wat ook altijd leuk is natuurlijk.

    Nou Kim hou vol in de warmte. Geniet ervan en tot snel
    Dikke zoen xxxx

  • 07 April 2014 - 22:12

    Ferdinand En Cora:

    Hoi Kim,

    Wat een indrukken allemaal. Cora en ik zijn ook wel eens in Indonesie geweest en dus is het herkenbaar. Deze ervaringen zijn goud waard. Daar heb je heel je leven plezierige herinneringen aan en wij zijn blij dat het goed met je gaat en dat je het super naar je zin hebt.
    Een heel andere wereld, zeker als het nu regent en echt Hollands weer is, dan kun je maar beter op Bali zitten.
    Na een enorme drukke periode komt er een beetje tijd vrij, dus vandaar ons berichtje.
    Nou wij hopen dat je de rest van je stage periode het nog zo naar je zin hebt.
    Zal wel even wennen wezen als je daarna hier ook om 4 of 5 uur wakker wordt. Al zal de rest het niet erg vinden als het ontbijtje klaar staat, dus wie weet. Al zal het niet elke rijst moeten zijn.
    Kim nog heel veel plezier en geniet ervan.
    Groetjes ook van Ilse en Harm.

    Liefs Cora en Ferdinand

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 19726

Voorgaande reizen:

18 September 2018 - 31 Juli 2019

Stage Suriname

17 Februari 2014 - 12 Juni 2014

Stage op Bali

Landen bezocht: