Verslag van 2 april tot 10 - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Kim Kooman - WaarBenJij.nu Verslag van 2 april tot 10 - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Kim Kooman - WaarBenJij.nu

Verslag van 2 april tot 10

Blijf op de hoogte en volg Kim

10 April 2014 | Indonesië, Denpasar

Dag iedereen,
Vandaag heb ik dan weer tijd om een nieuw verslag te maken. Ik heb natuurlijk weer van alles mee gemaakt.

2 april begon het normale leven gewoon weer. Nypi was voorbij dus iedereen moest gewoon weer werken of naar school. Vandaag om 7 uur opgestaan. Eerst geholpen het drinken voor de tk klaar te maken. Dat was zo gedaan. Daarna een koude douche genomen. In de ochtend nog steeds niet aan gewend dat het water zo koud is. Dus elke keer schrik ik mij zelf dood als ik er onder sta. Maar je bent wel gelijk wakker. Daarna het huis schoon gemaakt en alles klaar gezet qua eten voor de kokkinnen. Die komen rond 9 a 10 uur en dan koken ze het eten voor in de middag, avond en meestal is er nog over voor in de morgen. In de middag zou ik eigenlijk Engelse les geven. Deze heb ik niet gegeven omdat de kinderen op woensdag ook computerles hebben. Dan zijn er maar weinig die Engels volgen. Voor de rest hebben we vrij weinig gedaan.

3 april. Ik was vrij moe en kwam pas om 8 uur in de morgen uit bed. De kinderen waren allemaal naar school. Ik heb eerst de badkamer schoongemaakt. Want dat gebeurd op maandag en donderdag. De kinderen maken elke dag hun badkamer schoon omdat ze heel erg vies waren. Ze gaan er nu al steeds beter uit zien. Daarna zijn Bu Tut en ik naar de supermarkt gegaan. Ik ging op zoek naar scheermesjes dit was nog een hele klus. Omdat niemand begreep wat ik bedoelde. Maar uiteindelijk heb ik ze dan toch gevonden. Ze kosten hier voor 5 ongeveer iets meer dan 50 cent. Die middag had ik de akt. Pingpong. De jongens hadden zich er erg op verheugt. We startte om 3 uur in de middag. Bu Tut en ik hebben ook mee gedaan was erg leuk. In de avond gingen de meiden oefenen voor de Balinese dans. 4 meiden uit het huis dansen namelijk regelmatig. Daarvoor moeten ze wel oefenen. Het ziet er erg mooi en moeilijk uit. Het ging ook weer onweren en regenen. Een van de kinderen heeft het huis verlaten. Erg jammer maar ze heeft 5 fijne jaren hier gehad. En ze is ook klaar met school. Dus is fijn dat ze der school helemaal heeft afgemaakt.

4 april. Vandaag rond 7 uur opgestaan. Geholpen met drinken klaar maken en het huis schoonmaken. Nadat alles klaar was zijn we weer naar Negara gegaan. Dit is de naam van het stadje waar de supermarkt en de markt zich bevind. Vergeleken met Pohsanten is Negara echt een stad. Ik heb prijsjes voor het pingpongen gekocht. En wat fris om te drinken. Want vanmiddag had ik een toernooi met alleen de jongens. Het was echt super om te zien hoe fanatiek de jongens waren tijdens het spelen. Uiteindelijk was Yanus nummer 1, Marcel nummer 2 en Linus nummer 3. Aan het eind van de middag na het pingpongen kwamen Theo en Gert gezellig langs. Dit zijn 2 mannen die voor de organisatie hebben gewerkt, en nu nog steeds wel dingen doen maar stuk minder. Ze hebben hier een heel mooi huis gebouwd. Het is bijna klaar zodat ze er in kunnen gaan wonen. We hebben eerst de tuin blad vrij gemaakt. En daarna heb ik met Asti een potje badminton gespeeld. Deed mij denken aan de camping waar ik dat ook altijd speelde.

5 april heb ik heel weinig gedaan. Het is natuurlijk weekend. De kinderen waren naar school. En ik heb beetje verslagen gemaakt en mijn kamer een beetje aan kant gemaakt. Dat moet natuurlijk ook gebeuren.

6 april. Rond 8 uur uit bed en mij tas ingepakt om in de loop van de ochtend naar het huis van Gert en Theo te gaan. Zij hebben namelijk Wi-Fi in het huis. Eerst naar het huis van Batty gereden omdat ik de weg naar hun huis niet echt wist. Toen met ze 3e naar hun huis gereden. Daar heb ik flikken Maastricht terug gekeken. En gekeken naar hotels in Kuta waar ik zou kunnen verblijven. Ook natuurlijk voor school gewerkt want daar ging ik voor. Ze kwamen bomen brengen en planten. Erg leuk om te zien ze komen met ze 8e en 2 werken en de rest zit toe te kijken. We zijn met hun nachtwaker naar strand gereden. Was erg mooi. Toen we dat hadden gezien nam hij ons mee naar zijn dorp. Daar hebben we gekeken naar de boten waarmee ze vissen. Die zijn groot maar waarop je moet zitten is zo smal. Ik had idee dat mijn kont er niet in pasten. Ze vissen niet met een net maar met een hengel. Dus je snapt wel dat dat ontzettend zwaar voor de mensen is. Na het strand reden we naar zijn huisje die 300 meter verder is. Zijn huis gemaakt van een soort bamboe het zag er niet heel stevig uit. Je zag de armoede er vanaf komen. De mensen sliepen zowel in het grotere huis waar woonkamer en slaapkamer in 1 was. Als in de keuken waar ze allemaal op de vloer slapen. Zijn huis staat een eind van de straat vandaan. Voor hun huis zijn ze nu een nieuw huis aan het maken van steen. Dit doen ze helemaal zelf. Er staan steigers van hout waar hun zoon opstond zonder dat die vast staat. Als je naar de bouw keek zag je dat de kamers allemaal heel klein waren en heel dicht op elkaar. Het is ook niet zo groot maar ieder geval van steen. Ik bleef in het huis van Batty slapen bij Theo en Gert.

7 april. Ik was rond half 8 uit bed. Heerlijk geslapen daar omdat het bed een stuk beter ligt dan in het tehuis. Ik wou rond 10 uur naar huis rijden alleen kon ik mijn scooter sleutels niet meer vinden. Terwijl ik ze expres op tafel had neer gelegd zodat ik ze niet kwijt kon raken. Dus wij overal zoeken en alles over hoop halen en echt nergens kunnen vinden. Ondertussen waren we al half uur aan het zoeken. Toen Gert in de tas van Theo keek en ja hoor daar waren mijn sleutels. Theo had namelijk gedacht dat het de sleutels van de poort waren en had ze in zijn tas gegooid. In de avond ben ik met Herman, Marcel, Linus en Karmita in LC gaan slapen. Omdat ik dacht dat de volgende ochtend Real Madrid zou zijn.

8 april. Om 3 uur opgestaan om te kijken naar de voetbal maar de jongens sliepen nog dus ik keek op mijn telefoon en zag dat er helemaal geen voetbal was. Ik kon niet meer slapen dus ik ben wakker gebleven tot 5 uur. De jongens werden om 4 uur even wakker maar ik zij er is geen wedstrijd dus ga nog maar even slapen. Om 5 uur moesten ze opstaan en gingen ze douchen en eten. Lc ligt namelijk voor Herman,Marcel en Linus verder dan het tehuis. Dus eerst Herman en Marcel op de scooter weggebracht naar school. Daarna terug gereden nog even gezeten en toen Linus naar school gebracht. Karmita reed met een vriend naar school. Na dat ik Linus had afgezet reed ik naar huis. En daar even een paar uur geslapen want ik was kapot. In de middag om 3 uur memory gespeeld met de kinderen bij Engels. Dit was echt super leuk. En heb ook heel veel gelachen. Ik won bij de kinderen van SMA dit is de havo. En Dek sinta won bij de SD en SMP. Dit zijn de lage school en mavo. In de avond toch maar weer naar LC gereden om daar te slapen en dit keer de volgende dag echt voetbal te kijken.

9 april. Vanmorgen weer om 3 uur opgestaan want dan starten hier de voetbal wedstrijden. De jongens waren al wakker dus ben ik terug mijn bed in gegaan. Ze waren die dag namelijk vrij. Om 7 uur kwam ik buiten en toen waren de jongens aan het zwemmen in het zwembad. Ik had Asti gesmst of ze om 9 uur wou komen zodat we terug naar huis konden. Nog even tv gekeken en toen toch naar huis gegaan. De kinderen waren vrij omdat het verkiezingen waren voor het parlement. Nog even bij geslapen want waren toch al 3 korte nachten bij elkaar. Om 3 uur aan de 2 jongste engels gegeven. De rest had namelijk computerles. Dus die heb ik geen les gegeven. Rond 8 uur in de avond naar Lc gereden om met 3 andere jongens de volgende dag Barcelona te kijken.

Vandaag om half 5 opgestaan om de jongens te wekken. De jongens werden wakker toen Barcelona al klaar was. Dus hebben ze de avond der voor lekker naar de tv kunnen kijken en nu de wedstrijd dan wel gemist. De jongens gingen douchen en eten. En toen om half 6 weg gereden om Ricky naar school te brengen. Zijn school start namelijk om 6 uur. Hij was wel te vroeg maar dit was niet erg. Na dat ik hem op school had afgezet terug naar LC gereden en beetje voor de tv gehangen. Want moest wachten tot half 8 dat de supermarkt open gaat. ik had beloofd aan Bu tut om brood mee te brengen voor de TK. Eenmaal thuis hebben we het brood gesmeerd en even lekker gegeten. Zij moest naar de school van Arnaya en ik ben even lekker boekje wezen lezen. In de middag Engels gegeven aan de kinderen SMA en SMP. Was erg leuk gesproken waar ze op vakantie zouden willen. Er was iemand die wou naar Nederland, sommige wouden naar Amerika, Brazilië voor de voetbal. Daarna de tuin blad vrij gemaakt zoals elke dag. En toen begon het weer met regenen en onweren.

Aankomende maandag met alle hindoe kinderen uit het huis en paar van de omgeving met de bus naar Denpasar. Om daar een ceremonie bij te wonen. Ik heb nog geen idee wat het voor ceremonie is maar dat zien we dan wel. Bu tut en ik gaan mee als begeleiders met nog de kokkin en 2 moeders en nog paar andere mensen. Het gaat wel avontuur worden in de bus. Want daar kunnen de kinderen niet zo goed tegen. Ik moet een wit shirt aan. Met mouwen over de elle boog en de traditionele kleding. We rijden om 6 uur morgens weg en komen aan het eind van de middag weer terug. De 7 kinderen die achter blijven zijn christen dus die gaan niet mee. Die blijven in het tehuis. Ben erg benieuwd wat ik ga meemaken en zal ook zeker foto’s maken.

Dit was het weer. Ik wens iedereen veel lees plezier.

  • 10 April 2014 - 15:18

    Victor:

    Leuk verslag Kim en heel gedetailleerd. Ik heb je vandaag al veel via de whatsap gesproken en ik zie het helemaal voor me, Kim op de scooter. Je krijgt toch wel politiebegeleiding? Wel veel geregel, maar dat kan je en volgens mij gaat het je daar ook goed af. He Kim het gaat je goed en tot horens.x

  • 10 April 2014 - 15:54

    Oma En Opa Kooman:

    Dag lieve Kim
    Fijn weer een verslag van je. We zijn aan het verhuizen en ik zag dat er een verslag van je was,opa is even mantelzorger bij de buurvrouw. Dus ik moest toch even snel je verslag lezen!
    Wat beleef je toch ontzettend veel daar. Dan is het thuis maar een saaie boel.
    Dat was even een vergissing vorige week hè met het sms'en. Ik dacht dat je een andere kleindochter was. Wel leuk dat je een berichtje stuurt.
    Ik ga vlug verder anders moeten we vanavond staande slapen.
    Liefs van ons:oma

  • 10 April 2014 - 22:37

    Rinske:

    Hoi Kim, Wat een leuk verslag weer. Je hebt het maar druk daar. maar je klinkt wel erg enthousiast dus dat is goed om te lezen. Ben erg benieuwd naar de foto's als je terug bent.
    Hier gaat alles z'n gewone gangetje. Noura wordt over 3 weken 2 jaar dus daar kijken we naar uit. Ze is nog steeds een heerlijk dotje.
    Nou meis, geniet er van en tot je volgende verslag.

    Rinske

  • 10 April 2014 - 22:54

    Bep Vermue:

    Wat een lang en goed verslag deze keer. Ik heb er weer van genoten. Je mam en Victor waren hier en vertelden, dat er weer een bericht was. Het is wel afwisselend en leuk wat je allemaal doet. Hier gaat alles zijn gangetje. Ik ben vanmiddag met het Vrouwengilde op excursie geweest naar Kruiningen , naar een biologisch webwinkel. Het is een grote boerderij, waar ze ook veel zelf verbouwen. Biologisch! Zaterdag vieren we de verjaardag van Stijn, die maandag jarig is. Al weer 11 jaar. Nou Kim geniet van alles.Groeten en liefs van mij. Bep

  • 10 April 2014 - 23:17

    Karin:

    Heeeey Kim,wat een leuk verslag weer. Heb er van genoten! Je dagen zijn goed gevuld zo te lezen. Hier alles zijn gangetje. Zondag gaat Wil de marathon van Rotterdam lopen. Jij loopt[wandelt)ook veel hoorde ik van je moeder. Goeie training voor de kustmarathon!! Nou meis veel plezier verder met je stage en een dikke knuffel van ons!!xx

  • 11 April 2014 - 07:25

    Bernadet:

    Dag kleine meid van me

    Als ik zo je verslag lees ben je al lang niet meer dat kleine meissie, maar wat je doet en beleeft is van grote klasse, ik ben zo trost op je

    Je beleeft zo veel, dat wij nog niet eens in een week beleven, zo anders, zo leuk om te lezen.
    Ik watts up je wel elke dag maar zo'n verslag is toch anders, uitgebreider. Ik zit er helemaal in

    Met mij gaat alles ok zo zijn gangetje, wel heerlijk weer hier in holland, nog geen winter gehad. Ideaal dus voor mij.

    De tijd gaat snel nu je weg ben, ook al vindt ik je kamer wel erg leeg, mis wel je verhalen als je thuis kwam elke dag, maar dit is ook bijzonder om te lezen

    Kim het ga je goed, dan gaat het nm ook goed met mij.
    Geniet van alles wat daar te beleven is, en je mag meemaken

    hele dikke kussen van je moettie

  • 11 April 2014 - 16:27

    Opa Cor & Oma Elonka:

    Hallo Kim
    Wij hebben je verslag gelezen en dat was een hele zit een kompleet verslag van dag tot dag heel uitgebreid tot in de details geweldig wat je daar allemaal meemaakt de indrukken die je opdoet de mensen die reageren op je verslag is ook heel leuk om te lezen het word zo langzamerhand een heel boekwerk en het is ook wel leuk om het te bewaren kan je later nog eens terug lezen wat je allemaal meegemaakt heb en wat de reacties van je kennissen en familie was je doet toch wel een beetje voorzichtig met die brommer wandt de verkeers regels moeten ze daar nog uitvinden en voor je het weet lig je in de berm nou Kim ik weet verder niet zoveel meer ik maak niet zo veel mee a.s. zaterdag gaan we weer beginnen met de duitse dagbladen dus het word weer vroeg uit de veren heelveel liefs van Opa dikke kus en we whatsApp nog wel. xxxxxx

    Hoi Kim ,hier ook weer mooi weer kan je weer buiten zitten, heerlijk. Het is echt geweldig om elke keer weer je verslag te lezen, en nu wel extra lang, We genieten er van. Dus je speelt daar voor motermuis let je wel goed op ,maar dat zal wel. Niet te veel mensen op de brommer mee nemen anders lijk je wel zn pak ezel. Dikke kus van oma dag schoonheid xxxx

  • 11 April 2014 - 23:33

    Jenny:

    Hoi Kim,

    Wat een leuk verslag. Heel wat anders dan je reflectie ;))
    Hoe ga jij ooit weer wennen aan Nederland? Aan het leven waar alles geordend en georganiseerd is?
    Daarom geniet er nu van. Dit ga je voorlopig niet mee maken!

    Groet,
    Jenny

  • 15 April 2014 - 20:03

    Trudie:

    Hallo Kim,

    wat een avontuur zeg die stage plaats van jou in het buitenland. Geweldige keus.
    Heel veel om te lezen en jij natuurlijk om alles mee te maken.
    Iedere dag weer een hele belevenis en iedere culturele ceremonie die je mee maakt leuk hoor.
    Hier alles ok op dit moment koud dus we zijn wel een beetje jaloers op de temperatuur bij jou.
    Nou Kim ook ik kijk weer uit naar je volgend verslag.

    greotjes en een dikke kus van Trudiex

  • 15 April 2014 - 22:09

    Anouk:

    Lieve Kim,

    Wat een lang verslag, en dit keer met alinea's :) heel goed, ik blijf je natuurlijk wel een klein beetje verbeteren haha. Maar zo te lezen kan jij mij verbeteren in Engels als je terug komt, echt heel knap van je dat je ook les geeft. Had ik eigenlijk nooit verwacht.

    Hier gaat alles zijn gangetje, vergeleken met jou heb ik toch maar een saai leven. Volgende week maandag, op 2de paasdag gaan wij bij Herman den Blijker eten, ben heel erg benieuwd

    Dat zal jij vast ook wel missen, het eten in Nederland. Lekker aardappeltjes met vlees, zou niks voor mij zijn. Je weet hoe veel ik van rijst hou

    Ik blijf toch volhouden over die scooter, vind zo'n Vespa toch wel een erg goed idee van mezelf. En jij kan er al op rijden alleen ik moet het nog even leren ;)

    we missen je wel hoor, het is zo stil zonder je. Gelukkig zijn we al over de helft.
    Veel plezier nog!
    dikke kus, hou van je
    je zusje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 19736

Voorgaande reizen:

18 September 2018 - 31 Juli 2019

Stage Suriname

17 Februari 2014 - 12 Juni 2014

Stage op Bali

Landen bezocht: